Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävles första trafikljus

/
  • BLINKFYR. Gävles första trafikljus sattes upp korsningen Nygatan-Stora Esplanadgatan i augusti 1926. Det blinkade gult åt alla håll och fungerade som ett rundningsmärke för stadens bilar, cyklar, hästskjutsar. Spårvagnarna fortsatte dock att gå sina egna vägar.
Ur Gävle Stadsarkivs samlingar
  • Ulf Ivar Nilsson

Där Nygatan och Stora Esplanadgatan möts – precis där den omdebatterade gångtunneln till Öster ska byggas – stod Gävles första trafikljus och blinkade.

Annons

Anordningen var utrustad med en gaslampa från Aga som spred ljus åt alla håll, men dess viktigaste beståndsdelar var de pilar som var målade på det vita fundamentets fyra sidor och som hade till uppgift att påminna trafikanterna om att vi hade vänstertrafik i Sverige.
Filkörning var det inte tal om på den här tiden och avsikten med den här blinkfyren var bara att få bilförare och kuskar att sluta gena i gathörnen och ta ut svängarna ordentligt genom att passera fyren på rätt sida.
Man kan ju undra varför stolpen placerades just här – mellan Central-Hotellet och dåvarande Missionsbokhandeln. Men faktum är att den korsningen var den mest trafikerade platsen i hela Gävle i mitten av 1920-talet.
Nygatan fortsatte ju rakt fram över spåren vid den här tiden och sedan Drottninggatan nypts av vid Centralen hade biltrafiken ökat så att man fått bredda Stora Esplanadgatan genom att ta bort trottoaren närmast järnvägen.
För att bringa ordning bland alla bilar och hästskjutsar, velocipeder och dragkärror beslöt stadens styrande 1926 att köpa in en trafikfyr. Och man valde en exakt likadan som den som sedan ett par år tillbaka dirigerade trafiken runt Nybroplan i Stockholm.
”Gävle blir storstad” var också rubriken på ett kåseri i Arbetarbladet där reportern Sture Sjöstedt oroade sig för att den nya apparaten kanske skulle ”hindra trafiken istället för att hjälpa den tillrätta.”
Och visst tog trafikfyren rätt stor plats i det trånga gathörnet där den tronade på en upphöjd rundel som mätte nästan två meter i diameter och var kantad med gatsten.
Tanken var att man skulle placera ut ”trafikavskiljare” även på andra platser i Gävle. Hur det blev med den saken vet jag inte, men enligt Gävlekännaren Karl-Einar Johannesson monterades blinkfyren på Nygatan ned efter några år och flyttades till Islandsplan.

Riktiga trafiksignaler, som visar rött, gult och grönt, fick Gävle inte förrän en bit in på 1950-talet.
Visserligen hade drätselkammaren redan i september 1950 anslagit 25 000 kronor för ”anordnande av fordonsdirigerande automatiska ljussignaler”. Men det skulle dröja till december 1953 innan stolpar och lampor var på plats.
Gävles första ljussignaler placerades i Rådhusesplanaden, vid Norra Kungsgatans korsningar med Drottninggatan och Nygatan. Inför premiären förklarade poliskommissarie Sven Holmgren så här i lokalpressen:
– I början kommer det givetvis att uppstå en del trassliga situationer men jag är säker på att bilisterna snart skall vänja sig vid signalerna.

Annons
Annons