Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leksaker är kultur

Leksaker och spel har i många år speglat vår konsumtionskultur.

– Industrin bygger upp produkter kring samlandet och kopplar det till funktionen spel och tävling. Barn lär sig tidigt att konsumera helt enkelt, säger leksaksforskaren Krister Svensson.

Annons

Enligt Krister Svensson är samlandet inte ett mänskligt behov utan bara en spegling av vårt konsumtionssamhälle.
– Långt tillbaka i tiden, innan vi kunde odla marken och blev bofasta, var människan samlare. Men det var bara ett sätt att överleva.
I dag skapas behovet av ett samlande, det är ett sätt för producenterna att nå stora volymer.

Framför allt leksaker styrs av marknadsföring.
– Producenterna bygger upp ett system där man behöver de här grejerna för att få tillgång till gemenskapen. Har du inga spelkulor kan du inte heller vara med och spela.

Det skapas också hela tiden ett behov av nya grejer och modeller. Trenderna varar ofta bara i korta perioder.
– Teven har ett oerhört starkt inflytande. Reklamfilmer och tecknade serier slår igenom direkt, då kan man räkna med att produkterna finns att köpa i butiken.

Det finns inga bra eller dåliga leksaker, tycker Krister Svensson. De är aldrig fristående objekt i sig, utan ett medel i kommunikationen mellan barnet och dess omvärld. Därför kan de bli oerhört viktiga verktyg i förskolans verksamhet om pedagogerna utan värderingar observerar, analyserar hur barnet leker med leksakerna.
– Barnen skapar särskilda klubbar, de förhandlar om högre veckopeng och tränar sig i kommunikation. De lär sig till exempel engelska för att kunna spela. Barnen är motiverade att lära sig.

Krister Svensson tycker att det är synd att många skolor förbjuder barnen att ta med sig sina leksaker till skolan.
– Skolan borde tvärtom ta tillvara på den kultur som barnen använder.

Anne Sjödin

Annons
Annons
Annons