Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att se över sjöfyllerilagen

Annons

Båtsäsongen är nu över för i år och trots det svenska sommarvädret har många båtägare njutit av härliga turer. Många med mig reagerar dock över den nya sjöfyllerilagen som från och med 2010 innebär att gränsen för sjöfylleri går vid 0,2 promille. Att man inte ska framföra ett fordon när man är berusad är en självklarhet. Ändringen i sjöfyllerilagen har dock fått orimliga konsekvenser. På sjön finns inget annat färdsätt, du kan inte ta cykeln och du kan inte promenera. Enligt mig kan man inte heller jämställa att ta båten från en ö till en annan med att köra bil. En båt kan du köra hur långsamt du vill, det finns ingen väg med decimetermarginaler och mötande trafik att ta hänsyn till och marginalerna är mycket större på sjön än på land. Det är aldrig acceptabelt att utsätta andra för fara genom att bete sig vårdslöst på grund av alkohol, varken på landsväg eller på sjön. Lagen om sjöfylleri är däremot inte det rätt sätt att öka säkerheten till sjöss.

I de flesta fall handlar det inte om att lagen förhindrar olyckor på grund av hög alkoholkonsumtion. Lagen kan också öka riskerna genom att förhindra att förflyttning vid väderomslag. Dessutom begränsas människors möjlighet att använda sig av båten som ett transportmedel. Därför motionerade jag i Riksdagen i år om en översyn av sjöfyllerilagen

Sverige är en båtnation. För oss är båten så mycket mer än ett transportmedel; man umgås, sover och lagar mat ombord. Tittar man internationellt finns inget annat land som kommer i närheten av dessa gränser som Sverige uppvisar. Man har antingen en ansvarslag likt den vi hade i Sverige innan 2010, eller en högre gräns på 0,5 - 0.8 promille.

Lagändringen syftar givetvis till att minska olyckor. Detta är något jag tror alla håller med om är viktigt att prioritera. Men jag frågar mig om detta är att börja i rätt ände? Enligt en dom som kom i år kan man bli dömd även om man bevisligen inte körde båten själv, men instruerade den som körde som är nykter. De flesta olyckor sker idag från småbåter som inte omfattas av samma nämnda lag. Alltså är den tandlös vad gäller att minska olyckor från båtar på över tio meter. Det ska också nämnas att olyckor på sjön är fåtaliga. De olyckor som dock inträffar kan ofta tillskrivas grovt sjöfylleri, alltså långt över gränsen på 0,2 promille.

Nu när sommarens varma kvällar är till ända och båtarna ställs under tak för vintervila hoppas jag diskussionen om hur vi kan minska olyckorna till sjöss ändå fortgår. Därför motionerade jag om en översyn av sjöfyllerilagen. Att utsätta andra eller sig själv för fara på grund av alkoholkonsumtion är aldrig acceptabelt, men jag hoppas att man i framtiden kommer att kunna ta ett glas vin på däck i kvällssolen utan att vara kriminell.

Margareta B Kjellin (M)
Riksdagsledamot Gävleborgs län och båtägare

Annons
Annons
Annons