Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ännu en sommar på krogen med varannan vatten

Gästrikeborna ska fortsätta att dricka minst två glas på krogen. I går återstartade kampanjen Varannan vatten. Men Gävlekrögarna verkar inte ha märkt någon större förändring i kundernas dryckesvanor.

Annons

– Det är inte så många som beställer in varannan vatten faktiskt. Jag tror inte kunderna är så intresserade, men det är en jävligt bra kampanj, säger Jonas Levin, barchef, Heartbreak Hotel.

Projektet Varannan vatten är ett samarbete mellan kommunerna i Gästrikland (exklusive Hofors), landstinget Gävleborg, krogarna och Systembolaget. Tanken är att berusningsdrickandet under sommaren ska minska genom att kroggästerna varvar ett glas alkohol med ett glas vatten. Förra året lanserades kampanjen för första gången och i går startade den på nytt. Budskapet kommer återigen att synas på affischer, tidningar, restauranger, hemsidor och i tv.

– Attitydförändringar tar tid. För att få budskapet att fastna i människors medvetande kan vi inte bara köra ett år, säger Annika Berter, folkhälsosamordnare, Ockelbo kommun.

500 personer medverkade i en utvärdering av förra sommarens kampanj. 60 procent av de tillfrågade hade uppmärksammat budskapet. Av dessa hade 150 personer alltså 30 procent omsatt budskapet varannan vatten i praktiken.

– Först tyckte vi att det var lite nedslående, men med lite eftertanke så anser vi ändå att resultatet är bra.

Förra året kostade kampanjen 200 000 kronor och i år kostar den 140 000 kronor.

– Vi kan återanvända visst material från förra året och därmed spara lite pengar.

Johnny Gustafsson är drogsamordnare i Gävle kommun och han är också nöjd med kampanjen.

– Det är inga pekpinnar eller förbud mot att dricka alkohol. Det är upp till var och en att avgöra om man ska dricka, men att alla bör tänka på att inte bli så berusade.

Huvudsyftet är att få ned fylleriet som ofta leder till misshandlar, våldtäkter och annat elände. Trots att krögarna som Arbetarbladet har varit i kontakt med inte har märkt av någon större förändring i medborgarnas dryckesvanor välkomnar de kampanjen.

– Det är bra för oss också om kunderna dricker mer vatten. Då blir de inte så fulla och vi kan sälja mer. Men jag tror att de som har bestämt sig för att dricka mycket gör det utan att ta varannan vatten, säger Sahip Sari, restaurangägare, O'Learys.

Annons
Annons