Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Gammal varvskultur lever i Gävle

+
Läs senare
/
  • EUROPAS ENDA. Ångslipen i Gävle är Europas enda fungerande ångslip. ”En slip är en bana som går snett uppåt som man drar båtarna upp för. Slipen drivs av en ångmaskin”, säger Åke Sjöberg, medlem i Gävle varvs historiska förening.
  • EUROPAS ENDA. Ångslipen i Gävle är Europas enda fungerande ångslip. ”En slip är en bana som går snett uppåt som man drar båtarna upp för. Slipen drivs av en ångmaskin”, säger Åke Sjöberg, medlem i Gävle varvs historiska förening.
  • ÅNGMASKIN. Den här ångmaskinen driver slipen.
  • KUGGHJUL. Delarna till ångslipen är tillverkade i England och fraktades till Gävle där maskinen monterades. Hur lång tid det tog är oklart. Det stora kugghjulet är gjutet i ett enda stycke.
  • ENGLAND. Delarna till ångslipen tillverkades i England.
  • ELDA. Ångpannan måste upp i en temperatur på 116 grader för att tycket ska stiga. Det tar flera dagar att nå den temperaturen eftersom pannan inte får värmas upp för fort. Åke Sjöberg sköter eldandet.
  • STARTADE FÖRENINGEN. Wilbur Andersson är ordförande i Gävle varvs historiska förening. 2005 var han med och startade föreningen. ”Min förhoppning är att vi ska få fart på gamla varvsarbetare som har gamla saker från varvet kvar hemma”, säger han.
  • VARVETS HISTORIA. En lång rad företag har ägt och drivit varvet. I utställningshallen som är en nybyggd kopia av ångslipspelhusets gamla förrådsbyggnad finns fotografier, filmer och saker från varvet utställda. Lars Stjernstedt, Åke Sjöberg och Stefan Geerhold är tre av de ideella eldsjälarna som ser till att det hålls öppet för besökare.
  • ÅNGMASKIN. Den här ångmaskinen hittade medlemmar i föreningen hos en skrotfirma. Då var den alldeles rostig. I dag är maskinen reparerad och fullt fungerande.
  • VARVET. Det finns många gamla bilder från tiden då varvet var i drift. Här repareras båten S/S Decido från Helsingborg. Året är 1916.

För sju år sedan var ångslipspelhuset i Gävle ett övergivet ruckel. I dag står Europas enda fungerande ångslip på platsen. – När vi kom hit var hela huset ett skräpförråd, säger Wilbur Andersson, Gävle varvs historiska förening.

Åke Sjöberg, medlem i föreningen, kastar in några vedträn i ångpannan. Första brasan tände han i fredags men trots att det gått fyra dagar är det fortfarande för kallt för att dra igång det stora ångmaskindrivna slipspelet. Pannan får inte värmas upp för fort – då kan den spricka.

– Det är 93 grader nu. Det tar nog en timme till innan det är tillräckligt varmt, konstaterar Sjöberg.

Vid 116 grader stiger trycket i pannan och de stora kugghjulen på ångslipen börjar snurra.

Första gången maskinen eldades igång var 1883. Företaget Atlas AB, nuvarande Atlas Copco, tog över båtvarvet vid Gavleåns utlopp i Östersjön, precis bredvid Gasklockorna, och köpte in delarna till ångslipen från England.

84 år och åtskilliga ägare senare lades varvsverksamheten ner efter ett haveri, året var 1967. Under åren 1917 till 1967 drogs cirka 1 200 båtar upp med slipen. Båtarna vägde mellan 2 000 och 2 500 ton.

– De drogs upp för att de skulle repareras eller monteras. Det här var den nordligaste ångslipen i Sverige. Havererade båtarna norr om Gävle togs de oftast upp här, säger Åke Sjöberg.

Det är tisdag förmiddag och ångslipsspelhuset har öppet för besökare. Just den här dagen är det folktomt. Men det brukar komma i snitt ett tiotal besökare varje tisdag. Huset har hållits öppet en dag i veckan sedan 2005 då Gävle varvs historiska förening bildades.

– Ursprunget är att vi var några stycken som tänkte att här finns det kulturhistoria. Vi ville väcka liv i kustskatterna här, säger Wilbur Andersson, föreningens ordförande.

Föreningen började med att städa huset där ångslipen stod gömd bland en massa bråte.

– Det var bedrövligt. Hela huset var ett skräpförråd. Det tog en vecka att städa ur allting. Samtidigt började vi fundera på om det går att få fart på grejerna. Vi provade med tryckluft och såg att det fungerade.

I dag är ångslipen i sådant skick att den i teorin kan användas till att dra upp båtar – precis som på den gamla goda tiden. Dock är vajern för kort för att nå till vattnet. Men det hindrar inte eldsjälarna i Gävle varvs historiska förening från att elda liv i maskinen lite då och då.

– De som är intresserade kommer hit och kryper nästan på knä för att de ska se hur det fungerar, säger Åke Sjöberg.

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons