Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halsflussen var hjärtinfarkt - man avled

En 57-årig man ringde till sjukvårdsrådgivningen med smärtor i halsen, bröstet och ryggen. Sköterskan trodde att det var halsfluss och uppmanade honom att gå till familjeläkarjouren nästa dag.

Annons

Det visade sig dock vara en akut hjärtinfarkt. Mannen fick hjärtstillestånd och avled senare.

Det var en lördag i februari som den 57-årige mannen som var hemmahörande i Gästrikland ringde till landstingets centrala sjukvårdsrådgivning i Bollnäs. Han hade smärtor i halsen som strålade ner mot bröstet och ut i ryggen. Han berättade även att han varit förkyld i ett par veckor.

Sjuksköterskan som tog emot samtalet gjorde bedömningen att det handlade om halsfluss eller någon annan halsinfektion och bokade ett besök åt mannen på familjeläkarjouren nästa dag.

Men bara en kort stund efter att han lagt på luren föll mannen ihop. När ambulansen kom var han redan medvetslös och sedan stannade hjärtat. Hjärt- och lungräddning och defibrillator sattes in och till slut återfick han puls.

Mannen kördes då till akutmottagningen i Gävle sjukhus där man konstaterade att han fått en akut hjärtinfarkt. En ballongvidgning gjorde då för att vidga kärlen.

Det långa hjärtstilleståndet gjorde dock att mannen aldrig vaknade upp. Han fick en allvarlig hjärnskada av syrebristen och avled en månad senare.

Och nu har landstinget Gävleborg anmält det felaktiga rådet som patienten fick på telefon till Socialstyrelsen. Enligt chefsläkaren Tommy Lundmark började mannen med att berätta att han hade ont i halsen och det i kombination med att det var förkylningstider gjorde att rådgivningssköterskan trodde att det handlade om en halsinfektion.

– Men jag anser inte att det var en riktig bedömning med tanke på att han också hade smärtor som strålade ut i bröstet och ryggen. Det är därför vi har anmält det till Socialstyrelsen, säger Tommy Lundmark.

Han betonar att det är en svår uppgift att ge råd på telefon

– När man inte har patienten framför sig är man helt beroende av det som berättas och tolka utifrån det. Det är ett jättesvårt.

Nu ska Socialstyrelsen granska fallet och bedöma om det finns brister som landstinget måste rättas till.

Annons
Annons