Annons

Känner oro för större skolor

Både bra och dåligt. Så ser lärarna Marie Linnér och Nina Udd på den omorganisation av Gävles skolor som är på gång.

– Jag gillar tanken att Stenebergseleverna skulle gå ihop med Milbo och Bergby. Men att ha en mindre skola kan också kännas trevligare för atmosfären, säger Nina Udd, lärare på Steneberg.

Gävles grundskolor står inför en stor omorganisation. Inga färdiga förslag finns, men en lång lista med möjliga skolsammanslagningar och elevflyttar. Bland annat finns idéer att flytta årskurs 7-9 på Sörby till Solängen, och årskurs 7-9 på Milbo, Bergby och Steneberg till en utbyggd skola på Nynäs.

På Stenebergsskolan träffar vi två lärare, som ser både positiva och negativa konsekvenser framför sig.

– Organisatoriskt kan jag förstå själva grejen. Med kraven på lärarlegitimation kan det annars bli att många lärare får jobba på flera olika skolor. Det blir nog väldigt splittrat och svårt att samarbeta mellan ämnen så som läroplanen säger att vi ska göra, säger Nina Udd, matte- och NO-lärare på Steneberg.

Hon och kollegan Marie Linnér, lärare i svenska och engelska, tror att man i ett större lärarlag kan få mer input och idéer från varandra.

– Men det är mer avgörande att man har tid till de där samtalen än att man är många, säger Marie Linnér.
De känner en viss oro för att större skolor kan bli mer opersonliga, att man som lärare inte kan känna till alla elever och ha en lika nära kontakt som på en mindre skola.
– Fördelen med en mindre skola är att eleverna inte blir så anonyma, jag tror att de blir mer sedda, säger Marie Linnér.
De funderar även över praktiska saker som långa skolvägar, kostnader för att bygga om och så vidare.
– Vi har redan elever som säger ”Om jag ändå måste byta skola kan jag lika gärna byta till Engelska skolan”. Härifrån är det ju närmare dit än till Nynäs, säger Marie Linnér.

En sak tror de skulle vara riktigt positiv med att slå ihop flera av Gävles högstadieskolor: att elever från vitt skilda områden skulle gå i skolan tillsammans.

Både för att det ger alla elever lite nya perspektiv och för att det skulle gynna invandrade elevers språkinlärning.

– Hur det än blir hoppas man ju att det blir en nystart, att man tänker till så att det blir ett lyft för den kommunala skolan, säger Marie Linnér.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons