Annons

Koloniförening kritisk mot bussgata

Detaljplanen för bussgatan invid Järvstaängarnas koloniområde antogs förra året. Då hade kritiska Järvstaängarnas koloniförening sin chans att överklaga beslutet men avböjde. – Nu ser vi konsekvenserna av detaljplanen. Hur tokig dragningen av bussgatan blev, säger Lars Johansson, ordförande i koloniföreningen, som nu tillsammans med de andra i koloniområdet nu vill påverka bygget.

Nu är det för sent för de 68 personerna i Järvstaängarnas koloniförening att stoppa bygget. Beslutet om den nya bussgatan som ska gå mellan Sörby Urfjäll industriområde och Upplandsleden är redan fattat. Syftet är, enligt Tekniska kontoret i Gävle kommun och Samhällsbyggnad Gävle som står bakom bussgatan, att underlätta för busstrafiken och att bland annat ge en busshållsplats invid John Bauer Gymnasiet. Bygget förväntas ta 15 veckor och startar i mitten av augusti.

Men Järvstaängarnas koloniförening, som under samrådet och utställningen av detaljplanen förra året lämnade sin synpunkter om att inte anlägga bussgatan, är fortfarande negativt inställd.

Kritiken grundar sig i att anläggandet av bussgatan kommer innebära sprängnigsarbete och att kommunen redan huggit ned en hel del skog. Det har också funnits oro om buller.

– Det här är ett ingrepp i naturen, säger Lars Johansson som tillsammans med de andra medlammarna i föreningen stödde en annan detaljplan från 2009 där dragningen av bussvägen i stället drogs vid andra sidan Ericssons fabriklokaler. Det skulle innebära färre sprängningar och nedhuggen skog eftersom befintlig mark som ligger obrukbar då skulle användas. Enligt Lars Johansson koloniföreningen inte emot ett underlättande av kollektivtrafiken utan i stället att bussgatan ska planeras på ett annat sätt.

– Vi tycker att kommunen borde invänta och se hur rondellen i Sörby fungerar först innan de sätter i gång och bygger nytt, säger Lars Johansson.

Varför överklagade ni inte beslutet när ni hade chansen förra året?

– Vi tyckte inte det var realistiskt. Det är inte bra att överklaga bara för att jävlas. Vi hade inte tillräckligt bra argument då.

Enligt Hans-Olov Åström, kommunens gatu- och parkchef, är det inte ovanligt att skog måste huggas ned och berg sprängas när en väg ska byggas, att vägen rentav blir mer hållfast om den byggs på berg. Gällande rondellen i sörby säger han att cirkulationsplatsen behövs oberoende av bussgatan.

– Vi följer den plan som är antagen. Den blev framtagen efter att deras synpunkter framförts, säger han.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons