Annons

”Laglösheten” förvånar inte Blank

/

En del smittrafik får man räkna med i början. Det anser kommunalråd Carina Blank (S) om att så många bilister ignorerar försöket med trafikavstängning i centrala Gävle. – Man får ta med det när man bedömer resultatet, men jag tror att vi kan få en indikator på vad en avstängning skulle innebära, säger hon.

Beslutet om testavstängningen under oktober månad togs, som Arbetarbladet tidigare berättat, direkt av kommunledningen efter önskemål från handlarna och fastighetsägarna. Samhällsbyggnad Gävle, där den kommunala expertisen i trafikfrågor finns, rådfrågades inte.

Kommunledningen har fått kritik, dels för att planeringstiden blev kort men även för att det oftast tar längre tid än en månad för folk att ändra sina vanor.

När försöket inleddes på måndagsmorgonen satte kommunen upp förbudsskyltar både på de avstängda gatorna och på anslutande gator. Trots det körde de flesta bilisterna rakt förbi skyltarna.

Men kommunalråd Carina Blank (S) är inte så bekymrad.

– Farhågorna kring smittrafik har vi vetat om hela tiden. Det får man ta med när man sedan bedömer resultatet av mätningarna som ska göras, säger hon.

Men blir mätningarna användbara om de flesta bara har struntat i skyltarna?

– Det är näringen i stan som har önskat det här och man får dra slutsatser av den information man får. Men jag tror vi kan få en indikator på vad som sker.

Blank funderar dock på om informationen om projektet kunde bli tydligare, men lämnar över den frågan till Samhällsbyggnad.

Men där låter man försöket gå några dagar till innan man gör något.

– Det går inte att göra så mycket mer med skyltarna än vad vi har gjort, säger Gösta Nordqvist, trafikingenjör.

Carina Blank menar att man, om biltrafiken i framtiden skulle stängas av permanent, utöver skyltningen skulle kunna göra något med den fysiska trafikmiljön ”för att göra det lätt att köra rätt”.

Men enligt Gösta Nordqvist är det svårt med vägarna vid Rådhustorget.

– Busstrafiken ska gå där och kräver mycket utrymme, så man måste ha kvar den gatubredd man nu har. Att höja upp vägen går teoretiskt sett, men eftersom det är busshållplatser är det inte bara vägen utan även trottoarerna man måste höja i så fall.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons