Annons
Annons
Annons

Nians annons upprör

Gallerian Nian marknadsför sin tjejkväll med en bild på en kvinna med sargade under­armar. – Man undrar vad de menar? Sådana bilder kan trigga igång självskadebeteenden, säger Lena Lundahl, vård­enhetschef på BUP.

Valbo köpcentrum uppmanade folk att sola fram ett V på kroppen.

Nu har ännu en reklamkampanj i Gävle hamnat i blåsväder.

På torsdagen valde Gallerian Nian att marknadsföra sin tjejkväll med en bild på en kvinnas arm – en arm som har djupa röda sår.

Annonsen har fått flera att reagera och lägga ut bilden på Facebook och fråga sig om tjejkvällen handlar om att man ska samlas och skära sig i armarna.

Även Lena Lundahl, som är vårdenhetschef på BUP, reagerade när hon slog upp tidningen.

– Man blir väldigt fundersam och undrar varför man väljer att illustrera en tjejkväll men stora sår på armen. Det är konstigt och man förstår inte budskapet.

I värsta fall skulle bilden också kunna leda till skada.

– Budskapet är oklart och för vissa kan bilder som denna trigga igång självskadebeteende. Ungefär som bilder på väldigt smala modeller kan trigga anorektiker, säger Lena Lundahl.

Anna Andersson som är marknadsansvarig på Gallerian Nian fick själv under gårdagen reaktioner på annonsen och hon beklagar att folk tagit illa upp.

– Det är jättetråkigt att det blivit så här. Vår tanke var att visa något positivt, att man är ute på stan, har roligt och shoppar så mycket att man får märken av kassarna som hänger på armen.

Kan du förstå de som reagerat negativt?

– Ja, nu kan jag se att man kan se det så. Det var inte vår tanke. Den här bilden var bara till detta event och vi kommer inte att ha den igen. Vi vill att människor ska förknippa oss med positiva saker, inte negativa.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons