Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny sociala medier-mätning visar: Getaway Rock lyfter Gävles varumärke

/

En ny undersökning visar att Getaway Rock Festival är tredje störst i sociala medier när det kommer till att koppla plats till festival.

Annons

I studien som gjorts av Volante Reseach har man analyserat festivalengagemang i sociala medier bland svenska sommarfestivaler under 2015.

Ett område som undersökts är vilket engagemang som skapats kring värdkommunerna i samband med festivalerna. Mätningarna visar att Getaway Rock Festival hamnar på en tredje plats bland svenska festivaler, efter Storsjöyran (Östersund) och Urkult (Näsåker). Enligt studien omnämndes Gävle i 19 procent av de publika inläggen i sociala medier som berörde Getaway Rock.

– Getaway Rock Festival har varit framgångsrik i att skapa ett högt digitalt platsengagemang för sin värdkommun bland de festivaler som studerats, säger ekonomie doktor Christofer Laurell vid Stockholms universitet som ligger bakom studien i ett pressmeddelande.

Ett högt digitalt platsengagemang gentemot värdkommunen betyder att det finns starka associationer mellan evenemang och kommun. Studien visar att mindre festivaler genererar större platsengagemang medan större festivaler i lägre grad omnämns i samband med värdkommunen.

Det totala engagemanget kring festivaler i sociala medier har också mätts. Störst engagemang skapas under festivalen (55 procent) jämfört med efter festivalen (29 procent) och före (16 procent). Störst engagemang har uppmätts för Bråvalla Festivalen, följt av Sweden Rock Festival och Skankaloss. Allra lägst engagemang hade Urkult, Peace & Love och Storsjöyran.

Annons
Annons
Annons