Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya hastigheter i höst

Vägverket vill sänka maxhastigheten till 100 kilometer i timmen på den trefältiga riksvägen med vajerräcken från Gävle och norrut.
– Grundtanken är att minska antalet döda och svårt skadade och att hastighetsgränserna ska vara enhetliga i hela landet, säger Lars Ljungberg, regional projektledare för Vägverkets arbete med de nya hastighetsgränserna.

Annons

Avsikten är att samtliga riksvägar som är så kallade ”två-plus-ett-vägar” med vajerräcken ska ha 100 kilometer som maxhastighet. I dag kan det variera mellan 90 och 110 kilometer i timmen.

Vägverkets förslag går nu ut på remiss till länsstyrelser, polis, kommuner och regionförbund. Sedan beslutar Vägverkets generaldirektör om de nya hastighetsgränserna i ett första steg som omfattar Europavägar och nationella riksvägar.

Meningen är att de aktuella vägsträckorna, däribland E 4 mellan Gävle och Söderhamn, skyltas om i september och oktober.

I Gästrikland berörs även väg 56, som tidigare hette 67, mellan Hedesunda och Mackmyra. Den sträckan hör till de riksvägar där hastigheten i dag är begränsad till 90 och i fortsättningen i stället får 80 kilometer i timmen som maxhastighet.

Torsten Bergh, samordnare på Vägverkets huvudkontor i Borlänge, konstaterar att de generella hastighetsbegränsningarna inte omprövats sedan de infördes i början på 1970-talet.

– Nu är det hög tid att göra det, säger han.

De nya hastighetsgränserna ska balanseras mellan kraven på framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö. Förutom att minska dödsolyckorna ska de medverka till att koldioxidutsläppen minskar.

– De ska också uppfattas som vettiga av trafikanterna som att de följs utan att det krävs alltför massiv polisövervakning, säger Torsten Bergh.

På bättre motorvägar höjs gränsen till 120 kilometer i timmen. På ”vanliga” motorvägar blir gränsen 110 kilometer även i fortsättningen. Mitträckesvägarna får generellt en gräns på 100 kilometer i timmen och på större delen av det övriga vägnätet blir 80 kilometer standardgränsen.

De nya fartgränserna ska också kopplas till planerade förbättringar av vägstandarden. Vägverkets mål är att alla vägsträckor med minst 4 000 fordon per dygn och där snitthastigheten är över 80 kilometer i timmen ska ha mitträcke. Det innebär att mitträcken behöver sättas upp på ytterligare flera 100 mil runtom i Sverige.På andra vägar kan det exempelvis krävas räfflade mittlinjer för att klara 80 kilometer som fartgräns.

Vägverkets avsikt är att hela vägnätet ska vara omskyltat i slutet av nästa år.

Annons
Annons