Telia har krånglat till det ännu värre

Åtta dagar har gått sedan Telia av misstag kopplade ur Nils-Olof Wadelius hemtelefon, bredband och tv. Trots försäkringar om att de jobbar på det har det bara blivit värre. – Jag håller på att bli galen av det här, säger Nils-Olof.

Det enda han ville var att skaffa en fast telefon till stugan.

Nu sitter Nils-Olof Wadelius fast i en härva av abonnemang och papper som han inte blir klok på, och ingenting funkar som det ska. Till stugan har han fått plustjänster som han inte hade bett om. Till huset har han fått ett modem som han inte ville ha. Bredbandet har varit borta i åtta dagar.

Telefon har han haft via den vanliga kopparledningen, men nu är det borta också.

– Telefonen är död. Om man ringer till den utifrån tutar det upptaget. Jag hoppas de inte kommer ta betalt för utgående samtal under flera dygn nu. Man kan inte lita på någonting längre när det gäller det här.

När vi talade med Telias informationsansvarige i veckan beklagade han att de hade haft ”medarbetare som inte lyssnat”, men försäkrade att de nu hade ”en medarbetare som håller koll på att frågan löser sig”.

– Jaha, och var är han då, frågar Nils-Olof.

Det här var i tisdags. Sedan dess har allt bara blivit sämre, och rörigare.

– Jag fick åtta olika brev på samma dag. Där ser man att de har rört ihop alla abonnemang helt. Det känns som de bara har plockat ihop en massa grejer på måfå.

Nästan allra mest upprörd blir han av det som ligger längst ner i hans hög, där Telia skriver att han beställt tio filmer. Filmerna är tydligen gratis, men bara om han tittar på dem 10 september, samma dag som brevet är skickat.

– Dem kan jag ju inte titta på, eftersom de har kopplat ur min tv tillsammans med allt annat. Men jag är inte intresserad av några filmer. Allt jag vill är att få tillbaka mitt vanliga abonnemang till radhuset, och en vanlig fast telefonlinje till stugan.

  • Detta har hänt

    Nils-Olof Wadelius ringde Telia för att beställa fast telefonlinje till sin nya stuga.

    När han fått bekräftelse såg han att säljaren lagt in plustjänster till stugan. Det hade Nils-Olof inte beställt, så han bad att de skulle ta bort dem.

    Efter det försvann både tv, telefon och bredband – i bostaden!

    Nils-Olof försökte få Telia att fixa det – men fick bara prata med olika personer, och han upplevde att ingen lyssnade.

    Efter ett tag fick han i alla fall telefoni, via kopparledningarna.

    Efter Arbetarbladets artiklar i tisdags lovade Telia att de skulle se till att frågan löser sig.

    I torsdags kopplades även telefonen via kopparledning ur.

    Enligt de nyaste bekräftelserna från Telia har de kopplat in både bas- och plustjänster i sommarstugan, trots att Nils-Olof uttryckligen sagt att plustjänster inte är något han behöver där.

Dela
  • +1 Intressant!