Annons

Tillgänglighet framför priser

/

Gävleborgs län har den tredje dyraste kollektivtrafiken i landet. Men landstingets nya satsningar kommer inte att innebära sänkta priser – utan ökad tillgänglighet. – Det absolut viktigaste är att arbetsmarknaden utvidgas så att man kan bo kvar och jobba på annan ort, säger landstingsfullmäktiges ordförande Björn Brink (C).

Ett månadskort på X-trafik för hela Gävleborgs län kostar 1 610 kronor. Bara i Västernorrland och Norrbotten får man betala mer för sina färdbevis i hela landet. Trots det har kollektivtrafiksresandet ökat med 9 procent i länet det senaste året.

– Vi har aldrig utmärkt oss för att ha låga priser, säger Matts Hildebrand, förvaltningschef på X-trafik.

– Men det klart att vi får ge akt på priset så att resenärerna inte väljer andra alternativ.

De senaste tio åren har priset på X-trafiks månadskort stigit med 36 procent.

Matts Hildebrand anger ökade personalkostnader på grund av löneutvecklingen inom transportbranschen, samt satsningar på nya fordon och nya biljettyper som huvudskäl till det. Och för att det ska kunna bli några prissänkningar i framtiden krävs ökade offentliga medel.

Sedan 1 januari i år har landstinget hela ansvaret för X-trafik och landstingsfullmäktiges ordförande Björn Brink (C) bekräftar att kollektivtrafiken är en högprioriterad fråga.

– Men det finns andra saker som är viktigare än priset. Bland annat anpassningen mellan tåg och bussar och tillgången till snabb och bra kollektivtrafik, säger han.

– Jag bor själv i Färila och måste ta bilen till Ljusdal när jag ska ta tåget till kontoret i Gävle för det går inga bra bussar. Men det är bara ett exempel, så här är det på många ställen.

Björn Brink säger att kollektivtrafikens viktigaste uppgift i en region med hög arbetslöshet som Gävleborg är att erbjuda bra kollektivtrafik så att människor har möjlighet att bo kvar på sina orter och jobba på andra ställen om jobben finns där.

Liksom Matts Hildebrand tror han att tillgänglighet och turtäthet har den största betydelsen för att fler resenärer ska välja kollektivtrafiken. Därför är det också där nya satsningar kommer att göras.

– Det är ett skäl till att det blir svårt att sänka priserna, säger Björn Brink.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons