Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vemodig sista resa med busslinje 16

/
  • Monica Hedström samlade i vintras in namnunderskrifter som protesterade mot nedläggningen av linje 16. ”Jag bara kände att jag måste göra åt det” är hennes förklaring. Vid sidan om Monica sitter barnbarnet Tove Wedh. Bakom sitter Margit och Sören Ångman som ofta tar bussen till affären.
  • Det är lätt att gå av och på bussarna på linje 16, bussen ”niger” så golvet kommer i jämnhöjd med trottoaren.  Sånt uppskattas av äldre som har rollatorer och matkassar på hjul.
  • Kämpe. Monica Hedström samlade i vintras in namnunderskrifter som protesterade mot nedläggningen av linje 16. ”Jag bara kände att jag måste göra åt det” är hennes förklaring. Vid sidan om Monica sitter barnbarnet Tove Wedh. Bakom sitter Margit och Sören Ångman som ofta tar bussen till affären.
  • lätt att gå av. Det är lätt att gå av och på bussarna på linje 16, bussen ”niger” så golvet kommer i jämnhöjd med trottoaren.  Sånt uppskattas av äldre som har rollatorer och matkassar på hjul.

Sista dagen med busslinje16 blev vemodsfylld för en av dess ivrigaste förespråkare – Monica Hedström.
– Det är alltid den lilla människan som kommer i kläm. Linje 16 har ju varit bussen för alla äldre på Brynäs som har svårt att gå, antingen de har åkt till Fjällbacken för att handla eller åkt ned på stan en sväng, säger hon.

Annons

När Monica Hedström en morgon i vintras läste om att linje 16 troligen skulle dras in blev hon så upprörd att hon genast reste sig från köksbordet och gjorde i ordning protestlistor.

Sen åkte hon 16 fram och tillbaka några dagar och samlade in namnunderskrifter.

– Jag kände att jag måste göra något, säger Monica när vi lördag förmiddag ett halvår senare sitter på buss 16 som i går gick sina sista turer.

Trots många protester från enskilda och pensionärsorganisationer blev beslutet att lägga ned linje 16.

Alternativbussar är linje 1 eller 12.

– Men tolvan är ofta full med folk och barnvagnar och då får inte några rollatorer plats. Visst kan många äldre ta färdtjänsten i stället, men den måste beställas i tid. Det är mycket enklare att bara ta bussen för att komma ned på stan.

Karin Olofsson kliver på vid en hållplats, hon ska till affären på Fjällbacken och handla.

Hon berättar att hon åker med bussen nästan varenda dag.

– Jag har ont i ryggen och klarar inte att gå fram och tillbaka från affären eller stan. 12:an är inget alternativ för mig för den är ofta så full med folk. I fortsättningen får jag gå till affären och sen ta seniortaxi hem.

Ett skäl till nedläggningen av linjen är att det har varit få resande, men det håller inte föraren Kersti Friskman med om.

– Jag tycker att det blivit fler och fler faktiskt. Särskilt ungdomar har upptäckt linje 16, tycker hon.

Hon har tidigare kört linje 16 regelbundet, men på senare tid har det bara blivit då och då.

– Det verkar som om många tror att servicelinjerna bara är till för äldre och handikappade, men så är det ju inte alls. Det är fritt fram för alla, poängterar Kerstin.

På vår busstur klockan halv tio på förmiddagen från Rådhuset till Fjällbacken var vi bara fem–sex personer ombord, men på tillbakavägen till stan fylldes bussen med närmare 20 personer. Det var främst äldre som skulle ned på stan och handla och kanske gå på Strömmingens dag.

Eftersom det främst är äldre personer med antingen rollator eller matkasse på hjul så kör inte Kerstin förrän alla satt sig ned.

– Så gör alla förare som kör den här linjen, det är omtänksamt, tycker jag, säger Monica som själv ofta nyttjat linje 16, hon har hållplatsen utanför dörren på Hillmansgatan.

– Inte bara 16, jag åker helst buss så fort jag har möjlighet, påpekar hon.

– Kanske, kanske kan politikerna i tekniska nämnden ompröva sitt beslut, hoppas Monica.

Annons
Annons