Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

De vill ha en roligare skolgård

+
Läs senare
/
  • Hoppas. David Eriksson och Jonathan Lindberg är överens om att skolgården på Perslunda inte är särskilt rolig att umgås på. ”Vi kanske inte skulle uppskatta en rutschkana, men fotbollsmål eller bandymål skulle ju vara roligt”, säger de.
  • Vill ha bättre miljö. Sjuorna på Perslunda tycker att deras nya skolgård är trist och enformig. I dagsläget har de en stor asfalterad yta och ett basketmål (utan boll) att roa sig med under raster. Allt annat får de ta med hemifrån.

En asfalterad innergård med en basketkorg – det är allt som finns på skolgården på Pers­lunda.

– Men vi har inte ens en basketboll, så det finns inget för oss att göra på raster och håltimmar, konstaterar sjuorna Clara Ersson och Annie Olsson.

Att Perslundaskolan och dess skolgård är sliten och i stort behov av rust har knappast undgått någon. Särskilt inte de nyblivna sjuorna som kommer från skolor runt om i kommunen där nya, roliga och lekinspirerande skolgårdar har byggts de senaste åren.

– Här finns bara massa asfalt. Det kunde ju åtminstone finnas en kompisgunga som på Åbyggeby, man blir aldrig för gammal för att gunga, säger Annie Olsson.

I dagsläget är en ensam basketkorg på den asfalterade innergården det enda som bjuder in till aktivitet.

– Fast vi har ingen basketboll. Då måste vi ta med en hemifrån, berättar David Eriksson som önskar sig fotbolls- och bandymål, ett volleybollnät, ett utepingisbord och gärna lite redskap som bollar och klubbor.

Dessutom vill eleverna ha ett elevrum med kafé på skolan. Nu måste de gå till fritidsgården som bara har öppet tre dagar i veckan.

– Men dit hinner vi bara om vi har väldigt långa raster eller håltimmar, vi borde ha ett elevkafé här på skolan, säger Clara Ersson.

– Och vi borde ha dricksfontäner så man kan dricka vatten. Toaletterna är ju inte så fräscha så där vill man inte ta vatten, säger Jonathan Lindberg.

Eleverna berättar att de ägnar rasterna åt att ”sitta i korridorerna”, spela kort (om någon har kortlek med sig) och att ”gå omkring”.

– Vi går runt inne i skolan och ibland ute på torget eftersom det inte finns något att göra, säger Jonathan Lindberg.

– Fast till Ica och Konsum vill vi ju inte gå, för de vill ju inte att vi ska vara där och det är ju inte särskilt roligt att gå någonstans man inte är välkommen, säger Annie Olsson.

Annons
Annons
Annons