Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Eleverna kritiska till inlåsta mobiler

+
Läs senare
/
  • Lugnare. Tina Östling, Elin Krans och Sara Wiklöf går alla i åttonde klass. De tycker att det blivit lite lugnare i klassrummet sedan i höstas då mobilskåpen sattes upp.
  • Positiv. Helen Tagesson, lärare i svenska och samhällskunskap tycker mobilförbudet funkar bra. Men under exempelvis samhällskunskapen kan det vara bra för eleverna att slå upp saker på internet via telefonen ibland, tycker Helen.
  • Engelska skolan, Gävle, rektor Anneli Engvall: – När de kommer till skolan stänger de av mobilerna och lägger in dem i skåpet. Vi har boxar i alla klassrum. Skulle det vara så att man behöver ringa någon så får man låna en telefon av personalen. Då får de gå ut och ringa på rasten. Vi har haft de här reglerna sedan starten 2003. Det har lett till att det inte tjafsas och eleverna inte blir störda, och skriver inte till varandra. Risken för eventuell mobbning eller kränkningar minskar. Lärarna tycker det är en bra idé. Skolan är till för undervisningstid. Vi har MP3-spelare för dem med särskilda behov eller koncentrationssvårigheter.
  • Petreskolan, Hofors, rektor Tommy Hellström: – Vi har inga skåp där vi låser in mobilerna. Det är upp till lärarna att bestämma om mobilen ska vara på eller avstängd. Under hela höstterminen har det inte varit något problem, det har diskuterats mer förut. Under vissa lektioner kan mobilen vara ett bra verktyg som eleverna använder.
  • Stora Sätraskolan, Gävle, biträdande rektor Ulla Hägglund: – Mobiltelefonerna ska vara avstängda, helst hemma eller i elevernas egna skåp. Mobilen får man använda efter skolans slut eller på rasten. Vi tycker det fungerar bra, och har haft de reglerna hela tiden och det leder till ett lugn i klassrummet.
  • Murgårdsskolan, Sandviken, rektor Johan Larsson: – Mobiltelefoner ska förvaras avstängda i fickan. Om eleven ändå använder mobilen samlar läraren in telefonen och ger tillbaka den när de går från lektionen.–  Om vi inte skulle ha de reglerna skulle det nog vara stökigt på lektionerna.

Nu har det gått ett halvår sedan det sattes upp mobilskåp på Perslundaskolan i Ockelbo. Lärare och rektor är nöjda, men eleverna är mer kritiska till förändringen. – Slöseri med skolans pengar, säger eleven Fredrik Agstrand i nionde klass.

Sedan i höstas har det i varje klassrum på Perslundaskolan suttit små vita plåtskåp.

När lektionen börjar är det tanken att eleverna ska lägga sin avstängda mobil där för att sedan få tillbaka den vid lektionens slut. Alternativt ska den förvaras i fickan. Anledningen till att mobilförbudet infördes var stökigheter i klassrummen, förklarar rektor.

– Lärarna berättade för mig varje vecka hur jobbigt det var. Mobilerna var ett störande moment och folk skickade textmeddelanden istället för att lyssna på lärarna, säger Signhild Olsson, rektor på Perslundaskolan.

Hon upplever att det blivit mycket lugnare i skolan nu. Men när skåpen var nya, kom det en del klagomål från eleverna.

– Vi hade väldigt mycket diskussioner i början. Det var mest niorna som hade invändningar mot att inte få använda mobiltelefonerna. De är väl vana vid att få använda sina mobiler på ett annat sätt än de yngre eleverna, säger Signhild Olsson.

Fredrik Agstrand och Emil Olsson i nionde klass tycker att mobilskåpen är meningslösa och inte används tillräckligt.

– De flesta lärarna frågar inte ens om vi ska lägga mobilen i skåpet. Det känns bara som slöseri med skolans börs. Jag tycker det är precis lika stökigt som det var innan de köpte mobilskåpen, säger Fredrik Agstrand.

Helen Tagesson, lärare i svenska och samhällskunskap på Perslundaskolan tycker att mobilförbudet funkar bra. Även om hon inte alltid använder mobilskåpet. I vissa lägen kan mobilen vara ett verktyg, förklarar hon.

– Under mina lektioner i samhällskunskapen kan det vara bra för eleverna att slå upp saker på internet via mobilen ibland, säger Helen.

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons