Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Komplicerat att bygga ny infart – kostnaden 48 milj

/
  • Här byggs rondellen som ska göra att trafiken mellan östra infarten från motorvägen och Sandvikens centrum blir säkrare och flyter smidigare. Erika Ågren och Bertil Paulsson ser projektet som intressant men extremt komplicerat.
  • 72 400 kubikmeter torv och lera måste grävas bort för att det ska gå att skapa ett fast underlag för de nya vägarna som ingår i projektet.Foto: Lars Wigert

Bygget av ny storrondell vid östra infarten till Sandviken har visat sig bli ett extra stort och komplicerat projekt.

Dåliga markförhållanden gör att det exempelvis måste fraktas bort 4 800 lastbilslass med torv och lera vid schaktningen.

Prislappen är nu uppe i 48,6 miljoner kronor.

Annons

Storbygget vid östra infarten löser omedelbart två problem: Köbildningen i korsningen där trafiken från Forsbacka och Lövbacken ska ut på huvudleden mellan centrum och motorvägen samt olycksrisken i korsningen Mossvägen–Gävlevägen där det ofta smäller.

Båda korsningarna försvinner när trafiken i stället leds in i en ny rondell med innermåttet 70 meter i diameter.

Samtidigt förbereds det för helt ny väg med järnvägsbro in till Sandviks industriområde som, om den blir av, också leds in i storrondellen.

– Bollen ligger just nu hos Sandvik, säger tekniska chefen Erika Ågren.

Meningen var från början att allting skulle vara färdigt vid halvårsskiftet till prislappen 40 miljoner kronor. Men på grund av extremt besvärliga markförhållanden blir det både senare och dyrare. Invigning i oktober–november och en kostnad på 48,6 miljoner är nya budet.

– Det finns kanske inget mer komplicerat ställe att bygga på i Sandviken, säger projektledaren Bertil Paulsson.

För att få till ett fast underlag för vägbanan måste entreprenörerna gräva sig ned fyra–sex meter genom torv och lera. 72 400 kubikmeter eller 4 800 lastbilslass ska bort.

Eftersom nivån ska höjas ersätts de bortfraktade massorna med 89 000 kubikmeter fyllning bestående av bland annat stora stenblock från Tunaområdet.

– Ett roligt och intressant jobb. Men komplicerat, säger Bertil Paulsson.

Under hela byggtiden går trafiken som vanligt genom arbetsplatsen men med begränsad framkomlighet och sänkt hastighet.

– Reaktionerna är ändå övervägande positiva. Folk ser fram emot hur bra det blir när det här är färdigt, säger Erika Ågren och Bertil Paulsson.

Annons
Annons
Annons