Annons

Kongressdrottningen tror på Gävle

/

Elisabeth Hugg leder Gävle Convention Bureau. På drygt två år har hennes ansträngningar att dra möten och kongresser till Gävle dragit in 100 miljoner till omsättningen i stan. Hennes högsta önskan är att vi alla kastar av oss hängslen och livrem, vågar tro på framtiden i både en ny arena och ett nytt kongresshus. – En stad blir attraktiv av att det rör sig människor i den, att den är levande, säger Elisabeth Hugg med stor övertygelse.

Förklara vad du gör på jobbet.

– När jag säger att jag jobbar på Gävle Convention Bureau brukar folk säga: "Åh, vad mysigt, jag skulle också vilja jobba med turism!". Som om jag vore värdinna för något lite puttenuttigt sådär. Men jag sysslar egentligen med samhällsbyggnad. Jag utvecklar en destination. Jag jobbar med varumärket Gävle genom att försöka få stora organisationer att anordna sina möten och kongresser här. Det ger intäkter och arbetstillfällen.

Vem ser du som uppdragsgivare?

– För mig är det Gävle som stad. Jag brinner så oerhört för en utveckling här. Men det är kommunen och näringslivet som finansierar det tillsammans, hälften var. Från 1 augusti är Sandvikens kommun också med.

Vill man vara elak kan man säga att det låter som en lite tillgjord kommunal, tunn pr-konstruktion med ett pretentiöst namn.

– Själva begreppet Convention Bureau är vedertaget i världen, med samma definitionen av uppdraget: att med hjälp av stora möten skapa tillväxt. Säger man det i Australien eller Paris vet de vad det handlar om. Det är samma koncept överallt. Det första byggdes upp i Detroit redan 1894. I Sverige finns det i 18 städer.

Varför förstår vi inte nyttan av en Convention Bureau?

– Man tar inte besöksnäringen på allvar. Vi är inte vana vid den här i Gävle. Handlar det om tunga grejer, som stål, malm eller skog så tycker folk att det är en "riktig" industri, medan besöksnäringen betraktas som oseriös trots att det är den snabbast växande branschen. Den omsätter 260 miljarder i Sverige, varav möten står för hälften. Varför ska just vi avstå en bit av den kakan? Den som snabbast vågar vara vinnaren kommer också att bli det. Dessutom innehåller den attraktiva jobb för unga som gärna jobbar på event och evenemang, eller med service över huvud taget.

Hur vet vi att ditt jobb ger resultat?

– Det är uträknat att en besökare spenderar mellan 3 200–3 600 kronor. Mer om det är internationella gäster. På mindre än tre år har över möten och kongresser dragit in över 100 miljoner kronor till Gävle. Det finns så oändligt många möjligheter att ta hit folk; om en professor från högskolan åker till Brasilien på kongress så kan de locka med sig de andra hit nästa gång. De som arbetar med GIS till exempel, kan dra hit hur mycket kollegor som helst och verkligen göra Gävle till ett GIS-nav i världen.

Kan stämpeln ha att göra med att branschen domineras av kvinnor?

– Då vore det väldigt sorgligt! Men det kanske är så, det är ju inget strålande löneläge i serviceyrken heller.

Varför tycker du att vi behöver ett större kongresshus?

– Stora kongresser finansieras nästan enbart av utställningsytor. Här i konserthuset finns inga. Det finns plats för 800 åhörare, men inga kringlokaler de kan dela upp sig i, och inte tillräckligt med restaurangplatser. Dessutom är det hemvist för orkestern och det är olyckligt att vi krockar med varandra.

Bör inte vård, skola och omsorg gå först?

– Det ska finnas, jag kommer också att bli gammal, men det är inte det som gör en stad attraktiv att bo och vara i. Det är ett brett utbud av kultur, idrott, bra evenemang, att det rör sig människor i staden, att det kommer besökare. Gävle blir levande, vi får folk till våra utekaféer. Om Gävle blir en tråkig plats kommer skatteintäkterna att utebli.

Du talade dig varm för framtåanda i debatten om en ny fotbollsarena på Läkerolen. Varför behöver vi en ny arena?

– Idrott och sport är en stor del av besöksnäringen. Många pratar om Brynäs och Gefle IF som om de inte vore företag. Jag vill att politikerna ska ha ett helhetsperspektiv. Vad är det vi vill ha i vår stad om 20 år? Jag ser en enorm potential i Sätraåsen som område.

Varför är inte alla Gävlebor lika frälsta som du på framtiden?

– Jag tror att många vill det här, men de tappar energi längs vägen. När konserthuset skulle byggas var det nog inte ens 20 procent av Gävleborna som ville ha ett nytt konserthus. Nu tror jag inte att det är många som vill riva det.

– Men det finns människor som ser möjligheterna. Bicky Chakraborty på Elite hotels som renoverar Grand är ju ingen dumbom, han ser vad som händer.

– Antingen så tycker man att det är bra nog, att det är kul med dem som råkar komma hit. Eller så gör man allt man kan för att få hit fler och fler.

Vilka är dina konkurrenter?

– Andra städer. Malmö är jag lite avis på, det har ett fantastiskt läge mot Europa och de satsar framåt. Växjö har vågat otroligt mycket för en så liten kommun. Men är man stor och stark måste man också vara väldigt snäll. Jag har rest runt och berättat för andra hur vi arbetar i Gävle, bland annat på Åland, i Östersund och Umeå.

Hur kan det finnas tillväxt i en näring som går ut på att hälsa på varandra, ena gången här, andra gången i Örebro. Som när barn kommer på att alla i Sverige bör ge varandra en krona så att alla får nio miljoner var.

– Det går bara runt runt menar du? Vi ska dra flest besökare, vi ska vara bäst i klassen, och ha den vackraste mötes- och kongressanläggningen. Vi har bättre förutsättningar än många inser; E 4 och E 16 leder hit, vi har ån genom stan, nära till havet, gångavstånd till allt.

GCB har prisats för sin framgång. Varför är just du lyckosam i uppgiften?

– Det tillfredsställer mina triggers; att jobba för ett mål och ett resultat som kan mätas i pengar. Jag ser att beläggningen på hotellen går upp, det rustas till och med för nya. Det är det roligaste jobbet jag haft.

– Det är både utåtriktat och innehåller mycket administration, det bästa av två världar. Arbetsuppgifterna har en början och ett slut. Det är som att söka ett OS.

Firar du när "spelen" landar i Gävle?

– Absolut! Minsta lilla framgång ska firas, så ofta man kan.

Och vad erbjuder du för mutor?

– Haha, jag försöker bara vara snabb i hanteringen och tillmötesgående, några andra medel har jag inte.

Hur länge orkar du ragga miljoner till Gävle?

– Så länge jag ser att vi växer, att det finns potential. Kanske slår vi i taket så småningom, kanske blir det tungjobbat en dag. Själv tänker jag bara att om jag jobbar tillräckligt hårt så finns det bara möjligheter. Men jag är inte så uthållig om något går i stå. Jag älskar att laga mat i timmar men hatar att diska efteråt. Samma sak i trädgården, så länge jag får planera och plantera är det roligt, men när jag är klar lämnar jag bara skottkärran och går. Det retar nog min man en hel del.

Så går det till när Elisabeth Hugg drar möten till Gävle:

Hon börjar med att kartlägga vilka organisationer, nationella eller internationella, som planerar kongresser och möten framåt i tiden.

Därefter söker hon nyckelpersoner, lokala ambassadörer, i de organisationerna, det vill säga människor med personlig anknytning till Gävle. Det kan till exempel vara en ordförande som växt upp här eller en professor som är verksam på högskolan.

Elisabeth gör ett offertunderlag på vad det skulle kosta att arrangera mötet i Gävle. Hon tar in prisuppgifter från hotell, taxi- och bussbolag, matleverantörer etc.

Om Gävle verkar intressant för organisationen kommer representanter på besök och Elisabeth visar vilka alternativ det finns för mötet. Hon tipsar om sociala evenemang och förmedlar kontakter till lokala arrangörer.

– Mitt ansvar upphör när organisationen säger att de väljer Gävle, förklarar Elisabeth Hugg. Därefter tar våra aktörer i mötesindustrin över – det är de som ska tjäna pengarna.

Möten som Gävle Convention Bureau varit med om att dra till Gävle:

2010

Vänsterpartiets kongress

Naturskyddsföreningens årskongress

Svensk Fjärrvärmes årsmöte

2011

FLISA kongress

Teaterbiennalen

Föreningen Sveriges Socialchefers kongress

Svenska Dövidrottsförbundets årsmöte

Svenska  Friidrottsförbundets årsmöte

Natures of Scandinavia

HBV årsmöte

ArbetSam årsmöte

Tillgänglighetskonferensen

2012

Nationella Klusterkonferensen

Konsumentdagarna

Stadsbyggnadsdagarna

Sveriges Onkologläkare

Sv. Byggnadsinspektörers årsmöte

Sveriges Facköversättares årsmöte

Släktforskardagarna

Generatorkonferensen

RFSL kongress

SERO Megakonferensen

2013

European Conference on Mobility Management

Arbetsgivarforum

RFSU Kongress

Nationell innovationskonferens

Årsmöte Sveriges Centrumutvecklare

Folk- och Världsmusikgala

SSR, Folkdansringens årsmöte

KSP årsmöte

2014

Svensk Energis Metod och Maskindagar 1 800 personer beräknas omsätta 13 miljoner kronor

2015

SM-veckan

  • Elisabeth Hugg

    Ålder: 48.

    Familj: Maken Jan Hugg, egna barnen Erik och Lina, 22, bonusbarnen Christian, 30, och Maria, 28. "Och så Marias barn, som blir mitt bonusbonus barnbarn".

    Bor: Villa vid Storsjön mellan Sandviken och Årsunda.

    Bakgrund: Bodde sina sex första år i Norrfjärden ett par mil norr om Piteå. Har gått på Lilla Sätraskolan, Stora Sätraskolan och därefter humanistisk linje på Vasaskolan. Tidigare hängiven gymnast och gymnastikledare. Läste ekonomi med inriktning mot revision. Sommarjobbade på turistbyrån i Gävle och blev kvar i besöksnäringen. Började på Gävle konferens- och turistservice som bildades 1986. Första utmaningen blev att rigga en konferensorganisation runt mässan Bo 88 i Gävle. Har varit chef på Gävle & Co kongressbyrå och kommunikationschef på Konserthuset

    Gör: Leder Gävle Convention Bureau. Har sin arbetsplats i förvaltningshuset.

    Fritid: Älskar att vara hemma med Janne, laga mat, fixa i trädgården, gå i skogen, fiska, läsa, lösa korsord.

    Varvar ned: "I bastun! Jag bastar och badar i sjön minst två gånger i veckan, året runt. I bastun bromsar jag in och tänker inte så mycket över huvud taget."

    Gillar på facebook: Pitepalt, Kartografiska sällskapet, Robyn, Mia Skäringer, webergrillar.

  • Gävle Convention Bureau (GCB)

    En icke vinstdrivande medlemsorganisation som utvecklar mötesindustrin i Gävle och Sandviken för att öka omsättningen och skapa nya jobb. Gävle Convention Bureau arrangerar inte eventen, men bidrar till att organisationer väljer Gävle och Sandviken som mötesplatser. I nuläget finns en Convention Bureau i 18 svenska städer.

    GCB finansieras av Gävle och Sandvikens kommuner, samt aktörer inom mötesindustrin, som hotell, taxibolag, eventarrangörer och teknikbolag. Ett treårsprojekt har nu permanentats och en ny affärsplan ska utformas.

    GCB utsågs förra året till landets bästa av branschtidningen Meetings International. De möten och kongresser som GCB bidragit till har renderat staden ett värde av 100 miljoner kronor på drygt två år. Målet var 75 miljoner på tre år.

Annons
LÄS OCKSÅ
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons