Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Lättare lära sig skriva med dator

/
  • Klasskompisarna Rasmus Ahlin Nilsen och Melwin Andersson jobbar med en faktatext. ”Hur stavas gömmer?”, undrar Rasmus. Med hjälp av datorns ljudande tangentbord kan han lyssna på hur bokstäverna låter och hitta rätt stavning.
  • Linnea Lindblad, Noah Lisselg och Rasmus Ahlin Nilsen lär sig alla läsa och skriva med hjälp av datorn. Nästa år kommer de att börja skriva bokstäver med penna i skolan.
  • Förstaklassarna får skriva sina texter på egen hand. Lärarna finns med som stöd när det behövs. Paulina Johansson tycker det är skönt att skriva på dator.
  • Oliver Källgren får hjälp av klassläraren Malin Svensson. Till vänster syns Mona Wiklander som leder projektet ”Att skriva sig till läsning” i Sandvikens kommun.

Att lära sig skriva för hand kan vara svårt för många barn. I Sandvikens kommun börjar eleverna skriva på dator i stället, något som ger snabba resultat när det gäller både läs- och skrivfärdigheter enligt ny forskning. Arbetarbladet hälsade på hos ettorna i Kungsgårdens skola.

Det är skrivtimme och klassen har fått i uppgift att skriva en faktatext om rävar.

”De älskar att äta höns, det är deras favoritmat” står det på Paulina Johanssons skärm.

Det märks att hon är van att skriva på dator. För varje tangenttryck kan hon höra bokstaven ljudas i sina hörlurar.

– Det är lättare då. Och om jag stavar fel blir det rött under, säger hon och pekar på sin text som snart fyller ett halvt A4.

Hon kan skriva med penna också, men föredrar datorn. Det är lite pirrigt att skriva med penna, tycker hon. Det kan lätt bli fel.

Och att börja skriva på dator eller surfplatta tycks ge goda resultat. Barnen kan tidigare producera längre texter med bättre struktur. Dessutom lär de sig läsa snabbare, något som får stöd i forskning från bland annat Örebro universitet och Högskolan i Dalarna.

– Många barn har svårt med finmotoriken när de är små, men på dator blir det ju likadant för alla och alla blir så stolta för sina resultat, säger specialläraren Mona Wiklander, som leder projektet ”Att skriva sig till läsning” i Sandvikens kommun.

Det är nio år sedan hon introducerade modellen i Kungsgårdens skola och i dag jobbar alla kommunens skolor, utom en, på samma sätt.

Från dag ett bänkar sig eleverna vid datorn för att nöta in skrivandet.

Förutom ljudande tangentbord, har datorerna även talsyntes som läser upp det barnen skriver.

– Då hör de var det inte blir rätt. Vi kan fokusera mycket på textbehandlingen tidigt. Till exempel vad som är skillnaden mellan en faktatext och en berättande text, säger Malin Svensson, som är lärare för ettorna på Kungsgårdens skola.

Först i årskurs två plockar man fram penna och sudd i skrivövningarna. Då har barnen redan fått en bra känsla för språket. De känner igen typsnittet från datorn och kan snabbt forma bokstäver.

– I årskurs två är de otroligt motiverade och tycker det är jättekul. Man börjar direkt med att skriva ord och hoppar över det gamla sättet, att traggla bokstäver, säger Mona Wiklander.

Men även om de positiva resultaten är många, är modellen ingen garanti för att höja betyg och resultat på längre sikt.

Sandvikens kommun har i flera år dragits med dåliga resultat bland äldre elever. I julbetyget var till exempel varannan niondeklassare på Murgårdsskolan obehörig till gymnasiet.

– Det här är en jättebra grund man får. Men det räcker inte, ska man få en högre måluppfyllelse måste man jobba medvetet med det här genom hela skolgången, säger Mona Wiklander.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons