Ny järnvägsbro till Sandvik skjuts upp

Bygget av anslutningsvägen mot Sandviks industriområde från den nya rondellen vid östra infarten till Sandviken skjuts upp cirka tre år.– Sandvik har framfört önskemålen till oss, säger Erika Ågren, teknisk chef i Sandvikens kommun.

På fredagen godkände styrelsen för Region Gävleborg att projektet senareläggs i den så kallade länsplanen, från 2014 till 2016-17.

Från början var meningen att anslutningsvägen skulle börja byggas så fort som den nya rondellen var färdig.

Där ingår också en ny järnvägsbro och en fortsättning söder om järnvägen till en ny entré till Sandvik vid Stålvägen.

Enligt Erika Ågren har Sandviks företrädare inte närmare motiverat varför man vill skjuta upp projektet.

– De vill skjuta på det antagligen för att passa den fas de är i, säger hon.

Arbetarbladet har förgäves sökt Sandviks kommunikationsdirektör Jan Lissåker för kommentar.

Enligt tidigare beräkningar skulle anslutningsvägen med ny järnvägsbro kosta 57,5 miljoner kronor. Staten skulle satsa 15 miljoner och resten delas mellan kommunen och Sandvik.

Erika Ågren tror inte att de kalkylerna håller i dag, bland annat med tanke på att första etappen blev dyrare än vad det var tänkt eftersom markförhållandena var sämre än man trodde.

Den nya rondellen med pendlarparkering och busshållplatser kommer att invigas i höst.

I och med att andra och tredje etappen i projektet skjuts upp så kan andra, statsstödda projekt tidigareläggas.

Det gäller till exempel upprustningen av riksväg 83 mellan Tönnebro och Ljusdal.

Det gäller också återbetalningen av statens skuld till Gävle kommun för bygget av Hamnleden. Kommunen förskotterade statens del av kostnaderna, 57 miljoner kronor, för att bygget skulle bli av. Nu kan kommunen få tillbaka pengarna snabbare, konstaterar Magdalena Berglin, utvecklingsstrateg på Region Gävleborg.

Dela
  • +1 Intressant!