Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya ledningar ska klara fler eltåg

/
  • Drar igång. Peter Björklund, projektledare på Trafikverket, Åke Ryman, Infranords platschef, Lars-Olof Nilsson, byggledare på Trafikverket, och Niclas F Reinikainen, Infranords vd, drar ut linan som får symbolisera att anläggningsprojektet har startats.

Under det närmaste året ska de utslitna kontaktledningarna på Norra stambanan mellan Storvik och Ockelbo bytas ut. Efter upprustningen kan tågvagnarna fyllas med mera gods.

– I dag är hela systemet alldeles för klent och klarar inte av att mata tillräckligt med elkraft till loken, säger Åke Ryman som leder entreprenadföretaget Infranords anläggare under byggtiden.

Annons

Den fyra mil långa sträckan är en av flaskhalsarna för framförallt ståltransporterna mellan Luleå och Borlänge.

De nedgångna ledningarna gör att de långa tågseten måste sakta ned och vagnarna inte kan fyllas med så mycket stål som stålföretaget SSAB skulle vilja.

– Ledningarna är utdömda, konstaterar Peter Björklund, Trafikverkets projektledare.

Trafikverket satsar cirka 100 miljoner på renoveringen. Av den summan går 85 miljoner till Infranord.

Förutom nya kontaktledningar sätter man upp 900 nya fundament och stolpar. Sju moderna transformatorer kan mata dubbelt så hög spänning som dagens system och ger tågen mer kraft.

Hösten 2013 ska allt vara klart.

– Vi byter ut allt elektriskt och ordnar ett bra och driftsäkert system, säger Åke Ryman och konstaterar att de nuvarande ledningarna är cirka 50 år gamla.

På den aktuella sträckan fraktas cirka 40 000 ton gods per dygn. Den så kallade stålpendeln mellan Luleå och Borlänge står för största delen. Varje ståltåg kan väga upp till 3 200 ton.

Om ett tåg blir stående efter spåret kan det bland annat leda till att rälsen demoleras, till exempel om hjulen inte får fäste och spinner innan tåget kan börja rulla igen.

Anläggningsprojektet har kommit igång i dagarna och pågår till mitten av maj. Under tiden stoppas godstransporterna under dagtid och persontågen leds om.

Sedan blir det avbrott över sommaren då spåren byts ut på sträckan Storvik–Morshyttan.

Infranord tävlar också om det projektet.

– Vi borde få svar inom max tre veckor. Det projektet är värt cirka 200 miljoner kronor, säger Niclas F Reinikainen, vd i Infra-nord.

Annons
Annons
Annons