Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personliga relationer avgörande när företag gör affärer

/
  • Affärsutvecklare. Mikael Lövblad, 35, industridoktorand från Gävle och anställd vid Sandvik, har forskat om personliga kontakters betydelse när företag gör affärer.Foto: Privat

Det är viktigt att de personliga kontakterna mellan företag är bra – annars riskerar affärerna att bli lidande.
Det menar Mikael Lövblad, affärsutvecklare vid Sandvik, i en ny doktorsavhandling.
– Electroengine i Gävle är ett målande exempel. Där kan man spekulera i att båda parter har haft en dålig uppfattning om vad som har sagts.

Annons

Gävlebon Mikael Lövblad, 35, är industridoktorand vid Högskolan i Gävle och Sveriges lantbruksuniversitet. Till vardags är han anställd som affärsutvecklare vid Sandvik.

Mikael har tittat närmare på betydelsen av personliga kontakter när företag gör affärer. Han har gjort intervjuer med Sandviks kunder för sin forskning.

– Om man är bra på personliga relationer då är man också bättre på att behålla kunderna.

Därför menar Mikael att täta kontakter är bra - som många diskussioner och upprepade telefonsamtal.

– Det kan inte ersätta bra produkter och priser. Men ofta har även flera konkurrenter en bra produkt och då kan personliga relationer vara avgörande.

Så hur ska man agera som företagare? Bjuda kunden på vip-platser i Läkerol Arena?

– Jag tror inte att vip-platser löser det här problemet. Snarare att man har en tät kontakt mellan företagen. Att man inte tror det är klappat och klart bara för att kontraktet är påskrivet.

Annons
Annons
Annons