Positiva mjölkbönder

De svenska mjölkpriserna går stadigt nedåt, samtidigt som el, diesel, löner och foder blir allt dyrare. Men på Björsveds Lantbruk i Storvik ser man positivt på framtiden. – Om konsumenterna fortsätter att vara trogna tror jag att det finns en framtid för mig som mjölkbonde, säger Lars Zetterlund, medan han visar nyfikna besökare på öppet hus hur robotmjölkningen går till.

I går invaderades familjen Zetterlunds gård, Björsveds Lantbruk i Storvik, av nyfikna besökare som ville ta chansen att se hur mjölkningen går till på en modern bondgård.

– Jag är här med mitt barnbarn som är två år och läser om Mamma Mu och då tyckte vi att det var perfekt att åka hit och titta på var mjölken kommer ifrån, säger Bo Sundström från Gävle.

Även familjen Lindholm från Järbo, som är trogna Gefleortens, ville se hur mjölken hamnar i kartongerna.

– Vi handlar alltid från Gefleortens. Vi vill gynna de lokala bönderna och jag tycker att det är synd att de får sämre och sämre betalt för sin mjölk. Jag skulle gärna betala ytterligare några kronor per liter om jag visste att pengarna gick till bönderna, säger pappa Sven-Gunnar.

Han och många andra fick i går se hur roboten, som familjen Zetterlund förra året investerade 5,5 miljoner kronor i, effektivt tömde kornas juver på den vita drycken.

– Vi stod i ett vägskäl och valde mellan att satsa eller att lägga ned. Men jag hoppas och tror att vi gjorde rätt som satsade vidare, säger sonen Lars Zetterlund, som planerar att ta över gården med drygt 65 mjölkkor, 80-talet ungdjur och drygt 200 hektar skog och åkrar från sina föräldrar Lotta och Kenneth.

Lotta Zetterlund berättar att mjölkpriset sjunkit ännu mer sedan Milko i november förra året räddades undan konkurs genom en sammanslagning med Arla.

– Trots att vi tillhör Gefleortens, som är en fristående mejeriförening, påverkas vi av Arlas mjölkpriser. I år får vi ungefär 3,20 kronor per liter för mjölken, vilket är en sänkning på ungefär tio öre jämfört med förra året, säger hon.

Nyckeln för att överleva tror familjen är den goda relationen med konsumenterna.

– Jag tror att det är jätteviktigt att konsumenterna får komma hit och se att vi inte är någon mjölkfabrik utan att korna är individer som har det bra, säger Lotta Zetterlund, som i går hade fullt upp inne bland kalvarna, som förstås var ett populärt tillhåll för besökarna när gården hade öppet hus.

Dela
  • +1 Intressant!