Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helena Nyman: 28 000 nya kunder - det gör Plus till årets bästa affär

Artikelserie
Alkoholskandalen i SKFAB

Annons

I dag har vi flera anledningar att känna oss nöjda, att glädjas åt journalistikens framgångar i allmänhet och Arbetarbladets i synnerhet. Det arbete vi gör i tidningshusen varje dag har gett utdelning.

I veckan har Mittmedias satsningar vunnit fina priser i de prestigefyllda utmärkelserna på branschgalan Årets Dagstidning, där tidningar i hela landet tävlar mot varandra. Stora drakarna i Stockholm ställs mot mindre och betydligt resurssvagare titlar ute i landet.

Mittmedia, där Arbetarbladet ingår, var nominerad i hela fyra klasser och tog hem priset i två. Det är vi stolta över!

Mest hedrande är den Plus-satsning vi gör på sajten som av branschen anses vara Årets bästa affär. Alla kommersiella medier i dag brottas med ekonomin. Dagstidningarna når ut till fler än tidigare, men det är en utmaning att ta betalt digitalt.

Plus är vårt sätt. Vi tror på vårt unika lokala innehåll. Allt på Arbetarbladets sajt är inte längre gratis. Den bästa journalistiken får våra betalande kunder. Och det visar sig vara en framgångsrik strategi att med hjälp av datamodeller och analyser förstå vad som är rätt innehåll. Sedan starten i höstas har koncernen hittills lockat nästan 28 000 nya Plus-kunder. Till stor del är det nya kunder vi inte hade tidigare och de är dessutom betydligt yngre än papperstidningsprenumeranterna.

Vi har mötts av kritik för att allt vi gör inte är gratis. Men vi har också mötts av förståelse för att journalistik kostar pengar. Inte minst i sociala medier förs en debatt, där många försvarar det självklara i att vi tar betalt. Mittmedia är förstås inte den enda tidningskoncernen idag som prövar sig fram för att hitta framgångsrika modeller. Det gör alla.

Den andra fina Mittmedia-utmärkelsen gick till Örebrotidningen Nerikes Allehanda som kammade hem vinsten i Årets Dagstidning helhetspriset.

Ytterligare värt att uppmärksamma är vad som händer i det kommunala skandalbolaget SKFAB efter Arbetarbladets granskning. Sedan tidigare har vd Björn Ryd sparkats efter vidlyftigt representerande med alkohol. Han fick få gå utan en krona och planerar nu att stämma Gävle kommun.

Men nu börjar det också röra sig i de politiska leden. Sundsvallspolitikern Mats-Johan Adner, som är före detta ordförande i bolaget, lämnar alla sina politiska uppdrag. Men först skickar han ett sms mitt i natten till en reporter på SVT Nyheter Västernorrland och kallar denne för ”jävla hyena” – just hyenor har han även kallat Arbetarbladets journalister.

Och nuvarande ordföranden Åsa Wiklund Lång ställer inte upp för omval eftersom hon inte längre har det stöd som krävs av politikerkollegorna i Gävle.

Utan Arbetarbladets idoga grävande och kontrollerande av kvitton och fakturor hade det här aldrig skett. Vem skulle ha lagt ner månader av arbete för att avslöja en osund kultur och ett oförsvarligt slöseri med skattemedel? Svaret är ingen. För det Arbetarbladet avslöjat har långt ifrån varit okänt, många har låtit sig bjudas flott, både tjänstemän och politiker i kommunens tjänst.

Reaktionerna kommer inte förrän det kommer till allmänhetens kännedom och vi ställer ansvariga till svars. Det är där vi kan göra skillnad.

Annons
Annons
Annons