Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu tonsätts boulognerskogen

Musiken är skriven av 25 olika tonsättare och konsertsalen är öppen både uppåt och utåt. Om man vill droppa in på elektronisk konstmusik är söndagen en bra dag.

Annons

Iréne Sahlin och Per Samuelsson anordnar elektronmusikkonsert i Boulognerskogen.

– Det är 25 tonsättare som är med i år, det är fler än någonsin tidigare. Vi var oroliga för att alla inte skulle få plats på affischen men det gick precis, säger Irene Sahlin och rullar upp en affisch för att visa.

Hon och Per Samuelsson anordnar Ljudbio i Boulognerskogen under söndagen, för sjunde året i rad.

– Det är ett sätt för oss att lyfta fram nutida elektronisk konstmusik, säger Per Samuelsson.

För det är precis det som Ljudbion handlar om. Fyra timmar musik i rundeln kring Carl Milles fem musicerande genier, änglarna mittemot konserthuset. Sahlin och Samuelsson gillar att arrangera konserter på offentliga platser.

– Det är kul att nå människor som inte skulle ha gått till konserthuset eller teatern för en sådan här konsert. Merparten av publiken kanske bara dyker upp, går förbi, eller sätter sig och spontanlyssnar ett tag. Det är ett bra sätt att upptäcka något nytt, säger Per Samuelsson.

Han berättar om sig själv för 28 år sedan, i Dalarna. Han visste att han sökte någonting men hade liksom inga begrepp om vad det var för någonting, tills han fann sig själv på en elektronmusikfestival i Skinnskatteberg och bara kände: "Varför har ingen berättat för mig om det här?!"

Vad var det som var så speciellt?

– Att det fanns ett musikaliskt uttryck som var baserat på ljud. Inte på melodier, inte på harmonier, utan ljud.

– Det är mer abstrakt på ett sätt, men det innebär ju också att det är konstnärligt friare, säger Iréne Sahlin.

Duon bakom söndagens elektronmusikkonsert räknar till inte mindre än 25 medverkande tonsättare under fyra timmar.

De gillar att sammanhanget här blir mindre pretentiöst och att folk tittar in och frågar vad de håller på med, typ "Vad kallar ni det här".

– Vi brukar säga att de ska tänka filmmusik, fast utan film. Att de kan blunda, och tänka sin egen film. Då brukar det gå upp någonting för dem, säger Irene Sahlin. Det är också därför de kallar arrangemanget för "Ljudbio".

Framför allt är det "bandstycken" som spelas. Undantaget är de själva, som bildar duon Moneeo, och musikern och tonsättaren Annelie Nederberg, som spelar live.

Förutom det är det inspelad musik som spelas, i högtalare som placeras ut runt omkring publiken.

– Bandstycken försvinner mer och mer i sådana här sammanhang runt om i Europa. Vi har fått väldigt bra respons från tonsättare i år, det kanske beror på att de ser ett behov av att sådana, säger Per Samuelsson.

Annons
Annons
Annons