Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Rörbergs flygplats bör stängas enligt kommunen: "Kan inte motivera att bedriva en egen flygplats"

Rörbergs flygplats bör avvecklas enligt Gävle stadshus som har gett förslag till Gävle kommun att lägga ner flygplatsen.
– Kommunen kan inte motivera att bedriva en egen flygplats med skattemedel när Gävle geografiskt ligger så pass nära Arlanda, säger kommunstyrelsens ordförande Inger Källgren Sawela (M) i ett uttalande.

För bara en månad sedan beslutade Gavlefastigheters styrelse att de skulle satsa på Rörbergs flygplats och investera åtta miljoner kronor i ny teknik. De ville investera i utrustning som skulle göra det möjligt att fjärrstyra flygplatsen från Sundsvall.

Beslutet kom efter att Gävle flygplats AB tillsammans med en revisionsbyrå arbetat fram en konsekvensutredning som visar att flygplatsen antingen bör läggas ner eller utvecklas.

LÄS OCKSÅ: Stefan Bengtzén om att Rörbergs flygplats kan läggas ner: "Ingen big issue – vi är ett busslag nu"

Men när frågan under onsdagen lyftes av styrelsen för Gävle stadshus AB valde de en annan linje. Styrelsen föreslår att flygplatsen ska läggas ner.

– De investeringar och kostnader som det innebär att modernisera flygplatsen så att den kan fjärrmanövreras motsvarar inte vad man tycker att man får ut av flygplatsen, säger Per-Arne Vahlund som är vd för både Gavlefastigheter och Gävle flygplats AB.

Totalt flyger cirka 2 000 plan per år till och från Rörbergs flygplats.

De som står för flest flygningar är Brynäs IF som använder flygplatsen när elitlaget ska spela bortamatcher, Region Gävleborg som flyger sjuktransporter därifrån samt Wermlandsflyg som anlitas av Lantmäteriet för flygfotografering.

Enligt Per-Arne Vahlund har de alla fått komma till tals i konsekvensutredningen.

– Alla har sagt att de tycker att det vore bra om den finns kvar men de står inte och faller med Rörbergs flygplats och de är inte beredda att skjuta till några pengar för att den ska finnas kvar, säger han.

LÄS OCKSÅ: Rörbergs flygplats - kostnad för kommunen

Inger Källgren Sawela, (M), är kommunstyrelsens ordförande och hon säger i ett pressmeddelande att de talat med de aktörer som utnyttjar flygplatsen.

Samtliga har fått en förfrågan om de har varit beredda att ta över en stor del av finansieringen som krävs för att utveckla och hålla liv i flygplatsen.

– Men ingen av flygplatsens kunder är idag beredd att ta det ansvaret, säger kommunstyrelsens ordförande Inger Källgren Sawela (M) i ett pressmeddelande.

Även närheten till Arlanda spelar in i det föreslagna beslutet.

– Kommunen kan inte motivera att bedriva en egen flygplats med skattemedel när Gävle geografiskt ligger så pass nära Arlanda, säger Inger Källgren Sawela.

Även Jörgen Edsvik, (S), kommunalråd i opposition berättar i pressmeddelandet att investeringarna som krävs på flygplatsen inte kan motiveras med hänsyn till andra kommunala behov.

Enligt konsekvensutredningen skulle det kosta kommunen totalt 17 miljoner kronor i investeringskostnader fram till 2019 om de behåller flygplatsen.

Rörbergs flygplats går också med förlust. 2015 landade resultatet på minus 1,7 miljoner kronor, prognosen för 2016 är minus 2,5 miljoner kronor.

Ingen personal kommer att sägas upp i samband med en eventuell avveckling. Samtliga som hjälper till vid starter och landningar är numera anställda av det kommunala bolaget Markbyggarna.

–Det är en flygplats som öppnas vid behov. Då kontaktar flygbolagen flygplatspersonalen och så kommer de in och gör starter och landningar, säger Per-Arne Vahlund.

Behovet vid Markbyggarna är så stort att alla behövs även om de inte behöver sköta driften av flygplatsen längre enligt Per-Arne Vahlund.

Rörberg flygplats.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons