Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur utvecklar vi samarbetet

Annons

Det har blivit för mycket av förbli inom skolan. Samhället utanför har förändrats men skolan har stått kvar och varit någonting som tillgodosett något som ej längre finns behov av. 

Vi måste ta in det som har skett utanför skolans väggar och se vad eleverna behöver i dagens samhälle.

Vi kan inte tro att alla elever och föräldrar kan göra medvetna val utifrån de profiler som olika skolor och även klasser på skolor väljer att följa. Oftast baseras dessa val på vad kamraterna väljer och väldigt sällan vill jag påstå om att det är medvetna val utifrån pedagogik eller profil valet innebär.

Skulle jag starta en friskola så skulle jag titta på målgrupp och sedan möta den målgruppen på ett snillrikt sätt likt friskolorna har gjort. Väljer skolan idrott som profil, hur svårt är det att få tjejerna i fotbollslaget att välja samma skola eller grabbarna i hockeylaget, tjejerna i stallet.

Vad får vi då för skola? Vilken roll får pedagogen i förhållande till tränare och föräldrar som fortfarande tror att barnen ska lyckas där de själva misslyckades?

Vi inom skolan måste ta tillbaka makten över skolan men vi måste göra det med förstånd.

Pedagogen kan inte ifrågasättas på det sätt som nu har skett utan att besvara detta.

Lämnar du bilen på en verkstad så lyssnar du på vad det blir för diagnos, lika hos doktorn, tandläkaren med flera. Enda gången vi riktigt ifrågasätter detta är väl om notan blir på tok för dyr, annars litar vi på deras yrkeskunskaper och tror dem om gott. Så måste det också bli för pedagoger och det måste ske från hållet att skolan och förskolan tar tillbaka makten över sin egen yrkesutövning. Vi kan inte bedriva verksamhet med rädsla för att ”tappa” elever till andra alternativ.

I detta måste vi få till bättre samtal där vi börjar med att vara ärliga mot varandra. Det går inte ha utvecklingssamtal där de sägs att ”allt är bra”, visst mycket kan vara bra och det ska vi naturligtvis belysa men det blir föga utvecklande.

Det gäller alla samtal inom skola/förskola från personalens utvecklingssamtal/lönesamtal till elevernas samtal med enskilda pedagoger. Klarar vi inte att bedriva sådana samtal så kommer vi fortsätta med den påbörjade utvecklingen och andra aktörer tar över.

Ola Johanson
(tjl rektor Stenebergsskolan)
rektor Svenska skolan, Laos

Annons
Annons