Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äkta rörmokar-konst

/
  • Thomas Olsson inspireras av sin bakgrund som rörmokare. Målningarnas nervtrådstunna linjer dras med stor precision.

"En furie framkallad ur ett hårt VVS-minne?"

Annons

Thomas Olsson är rörmokaren från Söderhamn som gick in i väggen efter 15 år i yrket och blev konstnär, något som varken han själv eller någon annan väntat sig. Nu är han utbildad vid Konsthögskolan i Umeå. De målningar han visar på Galleri Galaxen i Sandviken har ändå förbindelser med den VVS-verklighet han kommer från – men praktiserad på människans inomkroppsliga system.

Målningarnas tunna linjer har dragits med stor precision. I de abstrakta formerna och mönstren tycker man sig se inre organ och ådror som omges av nervtrådar. Trådarna bildar ibland vävstrukturer, som på sina håll är söndertrasade eller genombrutna av organens och ådrornas former.

Thomas Olsson kallar sin utställning Parasympatisk-Sympatisk och det ger ledtrådar till nervsystemets oberoende funktioner, de som dämpar respektive stimulerar organ och funktioner och som människan inte styr medvetet. Hjärta och blodtryck är ett par exempel.

I målningarna finns utsparade vita cirkelformer och sådana som är målade som täta ekrar på ett cykelhjul. Inför cirklarna får jag en känsla av stopp, av slag riktade mot ytan, medan omgivande former och nätstrukturer tycks vara i långsam, mekanisk rörelse som om de iakttas i mikroskop och omöjliga att påverka eller komma åt.

Thomas Olsson har tidigare visat en rosa toalettstol. Den här gången nöjer han sig med själva sisten, som han klätt i tjocka lager av akrylfärg som slänger som hår i rörelse kring sittringen som har två svarta hål, kanske ångestuppspärrade ögon. Om det är en blinkning åt Edvard Munchs skri eller en furie framkallad ur ett hårt VVS-minne må vara osagt, kanske är det både och. Vid en vägg finns ett par vita rör som man tar för värmeledningsrör. Men de är en del av en skulptur, en vitmålad, invecklad rörfantasi som sitter på ett av rören vid golvet och som anspelar på den mänskliga lungan.

Man kan spåra influenser av expressionister och kolorister i efterkrigstidens USA är Thomas Olssons bildspråk självständigt. Anslaget i hans måleri kan beskrivas som målmedvetet – i riktning mot en obestämd frihet. Och beskriver man hans motiv som system, kan de lika gärna liknas vid tillämpad poesi. Han kallar sina verk för Säk och ger dem ett nummer i den ordning de tillkommer. Säk kan uttydas som facktermen för säkerhetsventil. Så kan konstnärligt arbete också beskrivas. Något måste ut.

Annons
Annons
Annons