Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

En Maja på makalöst gott humör

+
Läs senare
/

Skandal. Blir det inte. Efter Maja Lundgrens nya bok.

Om det inte är skandal i sig i dag att vara så förbaskat bildad. Sånt kan reta folk. Skriva på hexameter. Blanda prosa och vers. Använda ord man måste slå upp på wikipedia. Vem tror hon att hon är!

Och så är det förstås alltid provocerande att testa var gränsen går mellan det vi kallar galenskap och det vi kallar normalt.

Konstnären Anna Odell hade aldrig skapat så mycket oväsen i debatten om hon inte spelat just psyksjuk till exempel.

Författaren Maja Lundgren hade aldrig blivit så tabu om hon inte framstått som rubbad som tolkade in personliga budskap till författaren Maja Lundgren i Aftonbladets rubriksättning.

Det skrev hon om i sin förra roman ”Myggor och tigrar”. Den som orsakade den där skandalen genom att Aftonbladets kulturredaktion beskrevs som ett patriarkaliskt fäste, verkliga personer namngavs och framstod som klart osympatiska.

Men nu handlar det om ”Mäktig tussilago”, Maja Lundgrens nya verk som tillåter sig att vara helt och hållet – knäppt. En surrealistisk roman. Här förekommer en lobotomerad kvinna ur klanen Kennedy och jakarandabordet under spegeln får ett öga.

Fast det surrealistiska handlar också om de lyriska ordkaskaderna. Lundgren skriver: ”Lovvärda hörselnerv, högspänningsledning! Transport för ljudvågsvagnar och ljudvågsvete.”

Man får läsa som poesi, fast man väntat sig något annat.

I botten finns en någotsånär begriplig berättelse om Oscar. Jag tänker mig honom hela tiden som en liten pojke, som den där sköra Oskar i ”Låt den rätte komma in” som också ser saker som man inte ska.

Men Lundgrens Oscar är en vuxen – som befinner sig hos psykiatrikern. Oscar, i vanliga fall hyggligt jämställd småbarnsfar, har i omgivningens ögon blivit sjuk i huvudet. Han beter sig själv som ett barn. ”Dudu fåfffåff” låter han.

Den utlösande faktorn var uppenbarligen en middagsbjudning. Romanen rekapitulerar denna fest hemma hos Oscar. Vilka gästerna var och vad som sas. De diskuterar bland annat motivet till mordet på politikern Anna Lindh, något som för övrigt gjordes redan i ”Myggor och tigrar”.

Det är troligt att personerna ska föreställa representanter för någon slags irriterande kulturvänster men jag tycker inte direkt att man kan läsa deras tugg som satir. Eller utläsa något i det. Snarare är det bara som ännu en galenskap till katalogen: ”pratskum”. Psycho dösnack.

”Mäktig tussilago” är en förryckt roman. Men det förstås, bara om vi föreställer oss att den borde vara på ett annat sätt. Mer NORMAL.

Inte ens Oscars psykiatriker är egentligen riktigt säker på vem av de två som analyserar vem. Doktorn verkar känna en viss befrielse över att få tassa runt i Oscars inre värld.

Som läsare är man mer än med på det. Oscars beteende styrs ju trots allt av en viss logik. Vi får del av hans iakttagelser. De går tillbaka även på barndomsupplevelser och föräldrarnas roll. Så kommer till exempel pappan som objuden gäst på den beramade bjudningen.

”Oscar brukade kalla sin far heraldisk vänster. Världen kunde snurra hur många varv som helst utan att fadern rörde sig.”

Det där var också ett smakprov på hur rolig Maja Lundgren är som författare. Rolig, öppen, forsande drastisk nästan som Douglas Adams i sitt absurda universum.

Lundgren är på ett fabulöst gott akademiskt humör – men inte elak. Oscar är en genuint snäll människa. Tyvärr får man inte vara för snäll om man ska överleva i den här världen.

Vilket känns som en grundhållning i ”Mäktig tussilago”; mjukheten behöver försvaras.

Jag får en bild av Oscar bakom fönsterrutan med små blommor som solar i den tinande gräsmattan utanför. Så mild, mitt i den trasigt uppbrutna text som är mannens förvirrade tankespår.

Den kontrollerande tidsödlan på köksväggen är en annan av många mäktiga bilder som Maja Lundgren berikar litteraturen med.

”Mäktig tussilago” löser upp normalitetens gränser. Både med sin sång till oss galenpannor, och sin form – sitt kaos av lyrik, gudomlig komedi och prosa. Den är nog en sorts universalbok.

Annons
Annons
Annons