Hatten av för Inger Edelfeldt!

AB Kultur recenserar en novellsamling av Inger Edelfeldt. Med "Kläder" imponerar hon stort.

Novellsamlingar brukar ofta ha titel efter en av historierna i samlingen, och därmed får inte titeln någon nämnvärd relevans för volymens övriga innehåll. Så är det inte med Inger Edelfeldts nya novellsamling. Den heter ”Kläderna”, och det är just vad alla de tio novellerna handlar om. Kläder, och vilken nyckelroll de kan ha för en människa i en viss situation eller som symbol för ett förhållningssätt till livet, eller en möjlighet att höja sig över de omständigheter som annars binder fast en i en bestämd roll.

Inger Edelfeldt har en härlig stil som berättare.

Som i ”Vit hatt, svart hatt”, där Malin bara inte kan komma över hur Johanna, som hon satsat så mycket på, brutit med henne. Ända tills hon en dag av en impuls köper en raffinerat klädsam Stetsonhatt, som öppnar tillvaron för henne igen. Eller den mobbade tonåringen, som av sina kompisar tvingas att klä ut sig i en klänning de tycker ser löjlig ut. Men med klänningen blir hon en annan, och den spännande amerikanske modefotograf de träffar visar sig bara vara intresserad av henne.

I en annan novell är det en inbilsk mor, som får syn på sin inbilskhet, när hon lockar sonen att ta ett foto av henne i sin gamla brudklänning.

Refererade i korthet kan novellerna te sig banala, men det är de inte.

Inger Edelfeldt har ett språk, en stil, som lyfter enkla historier till ett annat plan. Hon har hela tiden en fint ironisk men inte elak humor i sina iakttagelser och personkarakteristiker och en perfekt precision i de konkreta detaljer hon förser sina historier med i riklig mängd.

Detaljerna blir aldrig utfyllnad, staffage, utan bidrar till att ringa in människor och miljöer och snabbt göra dem levande. Och som det bör vara i bra noveller, står de åtskilligt mellan själva textraderna.

Ett par av novellerna tycker jag särskilt mycket om. ”Bättringsvägen” handlar om en alkoholist, som kämpat för att hålla sig nykter en längre tid, och nu ska träffa sin älskade dotter, som var elva år senast han såg henne. Nu är hon femton och utspökad i en mycket påfallande utstyrsel med halmgult hår, rosa hårband och vitsminkad i ansiktet. Deras trevande kontaktförsök är oerhört fint fångat.

”Uppgiften” handlar om Golshan en rationellt tänkande juridikstudent med iransk bakgrund, som väntar barn och upptäcker, hur nya känslor, tankar och föreställningar börjar gå tvärsemot hennes allmänna klokskap, när hon får syn på en kitschig barnklänning i ett skyltfönster. Här kunde Edelfeldt ha begagnat sig av sin begåvning för ironier, men Golshans dilemma skildras ömsint och med respekt. Inger Edelfeldt vet alltid exakt vilka stilmedel, som skapar mest rättvisa åt hennes gestalter.

Inger Edelfeldt har sedan mer än trettio år givit ut en strid ström av romaner, noveller, bilderböcker, dikter och seriealbum. Det är ett imponerande författarskap, och det är rent lustfyllt att läsa en så bra bok som novellsamlingen ”Kläderna”.

FAKTA: Ny bok av Inger Edelfeldt, "Kläderna" (Norstedts)