Annons
Annons
Annons

Lyxig fotobok fylld med rå kraft

Mats Bäcker är ett namn som ofta finns på kultursidorna. Frågan är om du lagt märke till det.

Han är Sveriges kanske mest anlitade teaterfotograf. Foto: Mats Bäcker står det finstilt under massor av bilder från uppsättningar som besökt Gävle, och från Folkteaterns premiärer.

Men egentligen är han ju rockfotografen Mats Bäcker. Jag hade faktiskt glömt det. 1977 plåtade han Iggy Pop på en bild som i princip skapade punkikonen Iggy Pop. ”Så här efteråt kan jag se hur mycket energi det finns i det där frusna ögonblicket. Bara 19 år gammal befann jag mig mitt i en musikalisk explosion”.

Bäcker kommenterar sina egna bilder i den nya fotoboken ”Raw power”. Här dokumenteras hans tid som musikfotograf från slutet av 1970-talet och under huvudsakligen 1980-talet. Bok förresten, det är som att skriva stuga om Kölnkatedralen. Formatet, papperet, tryckkvalitén, utförandet, allt är lyxigt med trivsamt personliga anekdotiska texter. Om hur tjurig

eller blyg eller påtänd stjärnan är, eller att Marianne Faithful suger i sig en drink före lunch.

Di Leva är svårt bakfull och nyvaken på porträttet som Mats Bäcker tar i en kal

lägenhet i Gävle. Det är inför sångarens debut som skådespelare i Folkteaterns Amledo 1990. Di Leva hade festat ”något så grymt” med The Creeps kvällen innan. ”Här sitter han med ett glas mjölk, svårt medtagen”!

Många foton – här finns exempelvis Joe Strummer, Tom Robinson, Kal P Dal, Johnny Thunders, David Johansen, James Brown, Grace Jones – äger den råa kraften som boktiteln säger. Vare sig det ångar om Iggy eller när Benny Andersson porträtteras som smågalen jultomte.

Och även om arrangerat hade gjort entré i bildtänkandet så hade det inte gjort det i musikgenren. Logerna var sunkiga, inspelningsstudion ett tillhåll, klubbarna rökiga, artisterna svettblanka och konserterna långt från färdigstajlade showpaket. På det sättet är ”Raw power” ren musikhistoria.

Till viss del också mediahistoria – den nya musikjournalistiken föddes i tidningen Schlager där de flesta av bilderna publicerades.

Och inte minst fotohistoria. Boken innehåller huvudsakligen svartvita fotografier, tagna med analog kamera. Till den legendariska Iggy Pop-bilden använder Mats Bäcker en Olympus -1, ett 135-millimeters piratobjektiv av märket Soligor, samt filmsorten Tri-X (alla pressfotografers måste). För övrigt exakt samma utrustning som jag själv hade vid den tiden.

Det var jobbigare förr. Många tusentals timmar av mörkrumsarbete ligger bakom Bäckers rockbilder. Det är kanske nostalgi, kanske en personlig känsla, men jag upplever dem på något mystiskt sätt tunga och pastosa av underliggande skikt. Dagens

digitala flöde saknar motsvarande berättelse om osäkerhet, väntan, överraskning, besvikelse.

”Det vackra med processen är att det är ett stillsamt hantverk som ger utrymme för experiment och personliga variationer. Arbetet var i vissa stunder underbart och andra gånger mycket frustrerande, de där långa timmarna i mörkrummet när man inte riktigt fick till det”, skriver Mats Bäcker.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons