Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ester Henning kliver ut ur romanen

/
  • Broderi av Ester Henning.
  • Broderi av Ester Henning.
  • Måleri av Ester Henning.
  • Konstcentrums Hanna Nordell framför verk av Ester Henning.
  • Anna Livion Ingvarsson, Konstcentrumchef och curator för utställningen tillsammans med Hanna Nordell.
  • Akvarell av Kristina Bengths korridorbildsvit
  • Akvarell av Kristina Bengths korridorbildsvit

Gävleförfattaren Anna Jörgensdotters nya roman har inspirerat till en utställning på Gävle Konstcentrum. Hon tog själv initiativet. Ett annorlunda grepp. Som nog är bra. Bara man som besökare slappnar av och inte bryr sig om de krångliga förklaringar som Konstcentrum klär sig i.

Annons

Utställningen är framför allt ett fantastiskt tillfälle att få se måleri och broderi av Ester Henning – den kvinnliga konstnär vars livsöde Jörgensdotter spinner till poetisk väv i sin bok.

Mitt i konsthallen finns fåtöljer. Den som vill kan sätta sig med ett läsexemplar eller lyssna till författarens egen inläsning av ”Drömmen om Ester”.

Här visas också en dokumentär om Ester Henning. Hon tillbringade nästan hela sitt vuxna liv – 66 år! – innanför mentalsjukhusets murar. Ester Henning snodde åt sig färgpennorna som vårdarna använde för att rita temperaturkurvor. Hon måste bara måla.

Det dröjde många år innan Ester Henning fick tillgång till riktiga färger och garn. Ett av hennes broderier är gjort på en använd skurduk. Andra på solkiga lakan. Man tager vad man haver.

Konstcentrum hänger målningar så att de får massverkan. Med motivet som konstnären gjorde om och om igen – sjukhusbyggnader och åter sjukhusbyggnader, utsikten från hennes rum.

Ester Henning var född 1887 i en fattig familj och tjänade som piga. Hon fick ett psykiskt sammanbrott, förklarades farlig och berövades friheten. Fångenskapen gav henne å andra sidan tillfälle att skapa – vilket samhället utanför inte gjorde.

Samhällets institutioner – på gott och ont. Konstcentrums utställning som helhet rör sig runt detta ämne. Antydningsvis. Utan att egentligen ta i det.

Institution låter kyligt. Ofta kännetecknas institutionen av sina korridorer. Mentalsjukhus är en institution. Men också skolan. Hur mår den enskilda människan i dessa rum – som sägs vara till för allas bästa? Ester Hennings öde uppmärksammar det motsägelsefulla. Två videoverk som finns att se i utställningen reflekterar på liknande sätt över den inordning som kollektivet kräver av individen.

Flera nu verksamma konstnärer medverkar alltså. Gamla tiders sinnessjukhus är närvarande i Kristina Bengths sublima, fotografiskt exakta akvareller, baserade på autentiska fotografier. Skikt av verkligheter framträder magiskt som i framkallningsrummets mörker. Bildsviten visas i en tillfälligt upprättad korridor i konsthallen och påminner besökaren om att även denna lokal är och har varit en sorts institution.

Konstnären Lena Séraphin visar en installation, en bildvägg på salongsrandig tapet med bland annat oväntade foton ur krigsarkiv. Detta utifrån hennes pågående undersökning om fiktionens kraft. Séraphin frågar sig: ”Om jag var en annan, vilka verk skulle jag skapa då?”.

Ester Henning är centralfiguren i utställningen, men ändå inte huvudperson. Institutioner är centralt i utställningen men ändå inte huvudsak. Det är tveklöst en engagerat gjord utställning men den är krampaktigt sammanhållen och jag får myror av dess fluffiga titel.

Dessutom finns ett tredje tema: konstens roll att förklara och fördjupa verkligheten. Anna Jörgensdotters poetiska version av en verklig persons liv är ju utgångspunkten. Här belyses att genom fantasin når man andra kunskaper och vidare erfarenheter.

Men självklart. Annars vore vi liksom inte på Konstcentrum, om vi inte var övertygade om det.

Nu till det mycket positiva. Att Gävle Konstcentrum bjuder på en egenproducerad sommarutställning. Att Gävle Konstcentrum har visningar av utställningen dagligen hela sommaren.

Att Gävle Konstcentrum samarbetar med Stadsbiblioteket och Sätra bibliotek. Och med hemslöjden i tillhörande broderiverkstäder.

Att utställningen skyltas med lästips på bibblan. Att bokcirklar välkomnas in. Att gäster, filmer och programpunkter tillkommer.

Att Anna Jörgensdotter ger oss en dubbel ingång till Ester Henning, hennes historia och verk.

Man slås av hur ljusa patientens bilder är; som om konsten verkligen öppnade dörren till en härligare värld.

*

LÄS OCKSÅ: Arbetarbladets recension av Anna Jörgensdotters roman "Drömmen om Ester: http://www.arbetarbladet.se/kultur/sallsynt-fint-jorgensdotter-overtygar

Fotnot. Utställningen invigs tisdag 16 juni klockan 18. Under vernissagen förs ett offentligt samtal mellan författaren och curatorerna – Anna Livion Ingvarsson och Hanna Nordell.

Annons
Annons
Annons