Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingela Wall väckte eftertanketårar

/

Annons

The end. Gratisföreställningen är över. Estradpoeten Ingela Wall har framträtt i elva filmade avsnitt på kultursidans webb. Den här veckan publicerades sista delen av hennes följetongsdikt ”Kom ihåg! Köp mjölk, skaffa barn”. Men hela verket kan förstås ännu en tid ses på webben. Gör det.

Vi passade på att ställa några korta frågor till Ingela Wall som säger att hon själv är överraskad över effekten på publiken.

Vilka reaktioner har du fått på din estradpoesiföreställning?

– Mottagandet har varit väldigt bra, över förväntan långa vägar. Ord som återkommit är: igenkänning, rörd, skratt- och eftertanketårar, proffsig, klok föreställning. Det är otroligt fina ord som jag inte trodde skulle komma. Jag trodde inte den skulle passa så bred publik, jag var orolig att det inte skulle finnas fler målgrupper än småbarnsföräldrar.

Var har du framfört den?

–Tre gånger i Umeå, samt i Själevad, Sandviken och Gävle. Dessutom har den precis avslutats som poesiserie i P4 Västerbotten som sändes parallellt med Arbetarbladet.

Hur är skillnaden på hur stycket uppfattas live respektive på webben?

– Jag har mest haft kontakt med webbtittarna via Facebook och det enda jag tänkt på är att på webben kan man ’gilla’ text för text vilket man inte gör när man ser hela föreställningen.

Finns fördelar, nackdelar?

– Fördelarna är att man kan titta när man vill ett avsnitt i taget. Jag kommer också närmare den enskilda lyssnaren på ett sätt som man inte gör på en scen, ungefär som ögonkontakt. Nackdelen är nog saknad av gemenskap med publiken, både för mig och lyssnaren. Samt helhetsupplevelsen som föreställning förstås.

Vad arbetar du med för tillfället?

– Jag jobbar med Solja Krapu på en gemensam estradpoesiföreställning. Annars är jag i startgroparna för att komma ut med den här. Jag kommer att vara med på en utbudsdag för Riksteatern i Västerås där teaterföreningar i Gävleborg, Dalarna, Stockholm, Västmanland representeras. Och så har Sandviken, Hedesunda, Gävle och Umeå kommit med ytterligare förfrågningar som håller på att planeras. Ska även hålla i skrivarkurser i estradpoesi på folkhögskolor i sommar.

Vad skulle du säga är skillnaderna mellan estradpoesi och en monolog på teaterscenen?

– Skillnaden för mig är texten, att man vill återvända till just texten och att den är framarbetad som dikt och inte monolog, att det märks att man vägt ord för ord på ett utvalt sätt. Skulle jag skriva en teatermonolog så skulle det bli mer berättande, mer prosa och inte uppdelat i avsnitt.

Vilken fråga skulle du vilja ställa till dig själv?

– Vad hade hänt med mig om jag arbetade med något för mig riktigt ostimulerande?

Du är ju Sandvikenbo utflyttad till Umeå; hur är kulturlivet just nu i den blivande Kulturhuvudstaden 2014?

– Det märks att det är på gång, att det laddas, sjuder, byggs om och förändras. Man har kunnat ansöka om kulturprojekt, fått en mängd utskick om vad som är på gång, ögnat i programmet. Sedan finns en del kritik mot en del beslut också.

– Jag ser fram emot året och hoppas ta del av det så mycket som möjligt. Poetry Slam-SM kommer att anordnas här och där blir jag nog med på ett eller annat sätt.

Annons
Annons
Annons