Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det dina semesterbilder?

/
  • KÄRLEKSVYKORT. Har du sålt ditt minneskort till kameran kan du bli en del av Peter Josefssons konst.

Annons

Har du varit en del av ett nyförälskat par på semesterresa i Turkiet, och dessutom sålt en kamera med minneskort, kan dina semesterbilder just nu visas som vykort på Kulturkiosken.

Minneskortet kan raderas, men allt som krävs för att återställa bilderna är ett enkelt knapptryck. Peter Josefsson köper upp gamla kameror och återerövrar de slängda bilderna, det digitala slit-och-slängets sopor. Kärleksparet är raderade från bilderna, som gjorts till vykort i ett ställ, och kompositionen är märklig när huvudpersonerna har suddats bort. Verket ställer intressanta frågor om vem som äger en bild i en moralisk och juridisk gråzon.

En annan sorts skumma självporträtt finns i de belysta glasbilder med foton från Blocket.se, tagna av människor som försöker sälja sina gamla tjock-tv-apparater. I den tomma tv-rutan framträder de själva när de fotograferar. De omedvetna självporträtten får en komisk kvalitet av att de försöker med något så fåfängligt som att sälja en tjock-tv.

Utställningens titel är ”Save for web”, där de tre konstnärerna Andréas Brännström, Peter Josefsson och Jonas Westlund (bekant från Galleri Lars Palm) har en i närmast konserverande roll i det digitala bildflödet. Jonas Westlund har förstorat upp tre bildrutor ur ett urartande Skype-samtal, i ett annat verk har han lagt 100 videobloggar på varandra, tills allt som återstår är ett brus av röster och en diffus gestalt som samtidigt är 100 människor och ingen alls, som en plasmaform från andevärlden. ”100 vlogs” visar på ett nästan grymt sätt hur så många skriker ut i en rymd som inte lyssnar.

Andréas Brännström har återvänt till sin barndom och en hemvideofilm som han tillsammans med kompisar i ett snöigt Norrland spelade in. En rekonstruktion av slaget vid Stalingrad, komplett med hjälmar och bajonetter. Medan de andra verken är smarta och skarpa, är det dessa svartvita rutor barndom som berör. Jag känner igen de filmer som vi själva spelade in, jag och mina kamrater – leken blev mer på riktigt genom kameran, verkligheten förhöjd. Andréas Brännström står också för utställningens skrattrysare i form av samlade Facebook-profilbilder. Bara i sin utvidgade kompiskrets har han hittat tjugo människor som har valt att posera med ett vapen på sin profilbild. Är det ett NRA-galet redneck-USA? Nej, det är trakten kring Skellefteå.

Utställningen pekar på ironin i att det aldrig har tagits så många bilder, men samtidigt bevaras så få. De digitala bilderna är en förbrukningsvara. Är familjealbumet utrotningshotat? Jag själv har ännu inte orkat föra över mina bilder när jag bytte mobiltelefon. Begåvade ”Save for web” peppar mig att göra den ansträngningen, på samma sätt som ett tandläkarbesök initialt höjer tandtrådsfrekvensen.

Annons
Annons
Annons