Främmande planet

Per Åleskog har en annan planet i sin hjärna. En planet där svamparna växer sig monsterstora, där en ny ras varelser föds ur jorden och där naturen tar över staden.

Alla de 18 målningarna ger glimtar in i denna främmande värld, ett sci fi-landskap som för tankarna till den japanska filmaren Hayao Miyazaki eller till James Camerons ”Avatar”-planet Pandora. Över huvud taget ploppar filmreferenserna upp hela tiden under galleribesöket. Målningarna är som beskrivningar till hur filmkulisser ska byggas.

Enstaka individer befolkar hans målningar, men främst är det ett slags landskapsmåleri som Per Åleskog sysslar med. Men istället för att ta in en yttre värld och återge den på duken låter han drömbilder få konkretion.

I ett par av de verk som jag fastnar extra länge framför, föds varelser ur marken, som träd. En ras i bättre samklang med naturen? Byggnadernas granithårda rektanglar bryts ner och landskapet övergår till en mer organisk form.

Per Åleskog är verksam som maskör på Uppsala stadsteater, och kanske är det för att skilja jobbet från konsten som han låter sina gestalter vara ansiktslösa. Bara i självporträttet finns anletsdragen där. Han själv står i förgrunden av sin värld och ställer frågor om vilken hans – människans? – plats är i allt detta.

Hans styrka som konstnär är förmågan att visualisera en fantasi. Vi har alla inre bilder, men Per Åleskog kan förmedla dem till någon annan utan att det blir som att få en osammanhängande dröm återberättad för sig.

Det är en utställning som kräver sin betraktare, en utställning som triggar den mänskliga lusten att hitta en berättelse och ett sammanhang. Utkast till egna sagor om denna värld och vad som händer där börjar skrivas i hjärnan av att se hans målningar. Utan det egna berättandet kan nog utställningen te sig just kulisslik. Först när den egna fantasin tar avstamp i Åleskogs bilder händer någonting.

  • Konst

    Per Åleskog

    Galleri K, Gävle

    Utställningen pågår 18/8–2/9

Dela
  • +1 Intressant!