Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grottmålning på Brynäs

/
  • ”Arbete pågår”. Konstnären C G Robert antyder att det handlar om kärnavfall i berget. En varnande avspärrning skiljer betraktaren och grottans inre.
  • Arbete pågår. På riktigt. C G Robert i målartagen. Vissa av konstverken i årets sommarutställning görs färdigt på plats i Staffanskyrkan i Gävle.
Foto: Lars Nyqvist

Gestalter tycks lösgöra sig ur berget i den stora målningen ”Auditorium” som står vid altaret i Staffans kyrka. Vid långhusets ena vägg kan man i en annan målning läsa ”Arbete pågår”.

Annons

sig ur berget i den stora målningen ”Auditorium” som står vid altaret i Staffans kyrka. Vid långhusets ena vägg kan man i en annan målning läsa ”Arbete pågår”. I den slumrar ett par gestalter framför ett altare i en grotta som för tankarna till ett annan slags tro än den vanliga i detta rum.
        Gävlekonstnären C G Robert svarar för årets sommarutställning i Staffans kyrka. På sin höjd över Brynäs är kyrkan nog tänkt som en klippa. Så det passar att den fylls av bilder av stenar och klippor. I utställningen ryms både äldre målningar och helt nya. Ett par ska konstnären dessutom göra färdiga i kyrkan.

överrealistiska målningar av stenar finns en blandning av utifrånblick och intensitet som skapar ett skimmer, ett särskilt ljus, som övertygar betraktaren att detta inte är geologi, utan människans belägenhet inför tidens och skapelsens gåta.
Inför stenarna reduceras människan. Nej, inte reduceras, får sin rätta storlek. Någon kunde tala om försök att manipulera, varför bry sig om tiden, och säga att ingen är äldre än vi. Vi som lever nu har makten, all makt. Jag tänker att det är ur motståndet mot sådana invävda idÈer i västerländsk teori och praktik dessa målningar kommer.
Man kan se en rörelse i C G Roberts nya verk från det exakt realistiska mot det mer expressivt berättande. Målningarna och formerna blir större och ansikten och gestalter syns i stenen. Det är som om konstnären lägger till mer av sin egen röst än i det förment objektiva förmedlandet av evigheten.

– med de sovande gestalterna i grottan – har konstnären målat en varnande avspärrning mellan betraktaren och grottans inre. Konstnären antyder att det handlar om kärnavfall i berget. Innan det är ofarligt har obegripligt lång tid gått. Alla har somnat in.
Även i en systermålning finns en grotta med altare. Här ses en gestalt som i tillbedjan av denna kunskaps förfärande konsekvenser. Ur ett bibliskt perspektiv handlar det om att Adam och Eva kördes ut ur paradiset sedan de ätit av kunskapens frukt. Med en sådan tolkning handlar C G Roberts måleri om den eviga, tröstlösa vandringen utanför paradiset.
De gestalter som tycks kunna stiga fram ur ”Auditorium” kan tolkas både som människor som lärt sig hur tiden på jorden ska tas till vara, och som guldålderns förrådda humanister. Men åt båda hållen är det långt, marken stenig och berget fullt av sprickor.

Åt vilket håll ligger paradiset?
Under grå himmel sträcker ett stenkummel ut sig i havet, ett svagt kvällsljus når stenarna medan havsvattnet häver sig i långa dyningar.
I ett par andra målningar ligger en liten sten, ljusare än sin omgivning. Kanske är det en nyfödd. Så kan man känna lycka över att vara till – oavsett om man tolkar det som ett återsken av paradisets ljus eller som kroppens eller själens ögonblick av helhet.
Än så länge går vi bredvid Sisyfos. Han hade som straff för sitt uppror mot gudarna att i evighet rulla en sten uppför berget, bara för att se den rulla ner igen. Men gudarna kan inte hindra Sisyfos från att se ut över världen på vägen ner och känna lycka över vad han ser.

Annons
Annons