Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gudlös ikonmålare

/

Annons

Finns gud i standbyläge? Är man död efter eject?

Hjälp, vilka konstiga frågor som Gävlekonstnären Anders Thyrs nya utställning väcker.

Målningarna ser förrädiskt enkla ut, milt ljusblå färg överväger. De är glest arrangerade, diskreta.

Men omskakande. Bäst i Gävle just nu.

Han kallar sig skämtsamt ikonmålare. Det stämmer. Motiven är ikoner. De ikoner vi numera känner. Play. Pause. Stop. Eject. Tekniksamhällets informationsknappar. Som kanske blivit budord.

Traditionellt ikonmåleri är en religiös handling. Bilderna av helgon och jungfru Maria är avsedda både för andakt och som en del av det religiösa budskapet.

Så vilken gud är det som dyrkas när man avbildar vår tids ikoner – play, pause, stop, eject?

Jag har i och för sig funderat på förut, om jag behöver bli avprogrammerad från min smartphone. Den verkar kontrollera mig. I Anders Thyrs utställning påminns man om hela (app)araten – tekniksamhällets kontrollapparat. Där varje app utlovar himmelriket.

Några av målningarna är landskap. En tyst, mörk silhuettrand av hus vilar under himlens befallande tecken : ”Stop Re-boot”.

Andra målningar är helt enkelt de kvadratiska knapparna som styr oss. Play. Fast forward. Pause. Kanske lever vi för fort ibland? Kan man sätta livet på repeat?

Umgänget med datorer har antagligen förändrat människan. I en tusendels sekund tror man ju faktiskt att det går att trycka på backstegstangenten för att korrigera dumheter man gjort i verkligheten.

Å andra sidan – dagens flitiga ikonanvändande går också att definiera som en återgång till ett urgammalt bildspråk. En pil vars spets pekar åt höger, framåt, gå, kan förefalla självklar information. Men när Thyr målar exempelvis paustecknens två lodräta staplar renodlas ikonen – och sönderfaller i samma ögonblick; är det så säkert att den är vad vi tror?

På Centralgalleriet blir jag plötsligt övertygad om att eject-ikonen symboliserar livets slut. Själen lösgör sig, stiger uppåt och efterlämnar en kista. Fast den liggande rektangeln ska väl föreställa en utspottad videokassett. Min generation kan fortfarande tolka tecknets ursprung även om varken farmor eller kommande släktled skulle ha en aning.

Anders Thyrs verk är strikta och strängt idébaserade. Men han är duktig på att få betraktaren att freaka ut.

Annons
Annons
Annons