Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När Gävle har dött

/

Annons

Marknadsförarna av Gävle ska nog titta åt ett annat håll. Peter Endahls målningar av ett dystert framtida stadslandskap är inte för dem.

Utbombade husskelett. Övergivna gator. En vitblek pojke som stirrar svartögt under stripig lugg. Är han en av Stigslunds föräldralösa, eller kanske en zombie?

”Zombieland” är det sammanhållande namnet på Gävlekonstnären Endahls utställning som är ny för i dag i Galleri Majoo.

Ordet finns sprayat på en av fasaderna, mellan krossade fönster. Sprickor sträcker sig över höghusen, den ekonomiska krisen har tagit en krasande tugga ur gaveln.

Ett tiotal bilder, några keramikobjekt. Men allt handlar om att gestalta en dyster Gävlevision. Västvärlden har kollapsat i total depression och kaos. Demokratin dränerades. Människor flyr till metropolerna. Gävle är en av de mindre orter som drabbas hårdast. Så föreställer sig Peter Endahl.

”Stadens förfall var ofrånkomligt”, skriver han i en presentation.

Symbolbilden för Gävle, den mäktiga gudinnan-skulpturen, naturligtvis finns den med. Men i Endahls version är det gråheten som är monumental. Rådhuset skymtar, inte gult utan farligt rött i bakgrunden. Det är dramatikens färger, blodets och krigets. De återkommer i den desperata graffitin på gudinnans sockel, och i andra målningar. Sjömanskyrkan som tappat ena tornet sticker lika olycksbådande ut i sin motsvarande skeva återgivning.

Endahl har målat med foton som förlaga, men raserat och förstört. Avlägsnat det mänskliga. Kanske finns en rest av kultur, i bilden av damen som står kvar med fast blick, framför det fortfarande blå Konserthuset.

Verkens titlar utgörs av verkliga adresser. Tänk om man skulle leta gatubilder på hitta.se och hitta denna geografiska dystopi istället!

De senaste befolkningssiffrorna kom nyligen. Gävle växer. Ändå känns Peter Endahls verklighet inte särskilt främmande. Oron för framtiden känner vi. Oavsett. Och den känslan naglar han fast i oss utan att egentligen ta till science fiction-manér. Det kan räcka med bilden av ett övergivet hus. Som man vet står övergivet redan i dag.

Dessa utmärglade stadsbilder kan också ses som raka motsatsen till nationalromantikens mättade solnedgångar över bergen.

Gävle i Peter Endahls spöklikt grå svepning, utgör en liten men stark utställning. Man tittar runt och önskar sig, med en lustfylld rysning, ännu fler motiv på samma tema.

Svartsynt visade sig Endahl redan när han ställde ut i Sandviken på Galleri Konstifik i våras. Han målade kraftverksledningar och gigantiska stålkonstruktioner, i form av civilisationens mörka jättar. Något som dock gett honom personligen visst hopp om framtiden – ett norskt kraftledningsbolag har specialbeställt två kraftledningsporträtt!

Bodil Juggas

Annons
Annons
Annons