Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyriska Sällskapet spelar jubilerande käck klassiker

/
  • Stellan Alneberg, Jerker Swande, Anna-Lotta Larsson och Rolf Wickenberg är några av dem som nu repeterar inför höstens premiär av
  • Anna-Lotta Larsson och Rolf Wickenberg spelar kärleksparet i

I höst spelar Lyriska Sällskapet "Sound of music" i Stora gasklockan i Gävle. Filmversionen av musikalen fyller 50 i år. Anna-Lotta Larsson, som spelar nunnan Maria, har hunnit börja gilla filmen under de år som har gått.

Annons

Ett halvsekel har gått sedan Julie Andrews sjöng sig in i publikens hjärtan som den trallande nunnan Maria i ”Sound of music”. Jubileet uppmärksammas i media världen över och med specialvisningar av filmen på biografer. Magasinet Vanity Fair har också lyckats sammanföra huvudrollsinnehavarna Julie Andrews och Christopher Plummer för en träff.

Även Lyriska Sällskapet i Gävle uppmärksammar jubileet. Men om sanningen ska fram så är det bara en slump. De hade gjort den populära musikalen ändå. Ståhejet kring filmversionen och gratisreklamen som det medför tackar de dock inte nej till. Om biljetter till ”Sound of music” säljer slut snabbt i vanliga fall, som när Östgötateatern spelade den nyligen, lär de försvinna i rasande takt ett år när alla gnolar om att ”the hills are alive with the sound of music”.

– Jag tyckte att den var töntig när jag såg den som ung, men jag har omvärderat den när jag har sett med vuxen blick, säger Anna-Lotta Larsson, som får sägas vara föreställningens stjärna i rollen som Maria.

Hon är inte ensam om att ha starka känslor för filmen. Klassikern om nunnan Maria som blir guvernant hos en militäränkling med sju barn och fyller hushållet med flödande Salzburg-solsken polariserar. Som en krönikör har formulerat det: ”Sound of music har sina fans och häcklare, två skilda delar av mänskligheten som aldrig kommer att förenas.”

Kanske är det den polariseringen som har gjort att berättelsen lever kvar, femtio år efter att filmen spelades in (scenversionen av Richard Rodgers och Oscar Hammersteins musikal sattes upp första gången 1959)? Vissa bälgar i sig glädjen, alptopparna och de upplyftande sångnumren, medan andra spyr på käckheten och tossiga kläder gjorda av gardiner.

– Rollen som Maria är underbar. Rakryggad, godhjärtad, empatisk … en kvinna som har allt, säger Anna-Lotta Larsson.

Allt är förstås inte solsken i ”Sound of music”. Den spirande kärlekshistorien mellan Maria och hennes kapten Georg von Trapp utspelar sig med nazismens fanor som fond.

– Delen om nazismen i ”Sound of music” är högaktuell i dag. Judar flyr för sina liv igen. Att det ska behöva vara så i dag, säger Anna-Lotta Larsson.

Regissören Jerker Swande är noga med att understryka att filmversionen är en sak, scenversionen en helt annan. Räkna med att mörkare toner letar sig in i Lyriska Sällskapets version som spelas i Stora gasklockan

– I pjäsen är von Trapp mer drabbad av sorgen efter sin fru jämfört med i filmen. Här är han försupen, svart, han har sorg. Skillnaden mellan början och slutet är större i pjäsen än i filmen.

För att publiken direkt ska sluta jämföra med filmversionen, och stoppa undan den likt ett gammalt tuggummi, inleds musikalen med en helt annan scen som markerar att Anna-Lotta Larsson och Rolf Wickenberg, som Georg, inte ska jämföras med Julie Andrews och Christopher Plummer.

"Sound of music” är en stor produktion med en symfoniorkester, 12 barnskådespelare och totalt 50-60 människor på scenen.

Sing-a-long-versioner av ”Sound of music” har blivit populära. Men tänk inte tanken att sjunga med i Lyriska Sällskapets version. Om sånglusten griper tag får du spara dig tills du kommer till en avlägsen alptopp – eller åtminstone hem till duschen.

Premiär blir det 3 oktober.

Annons
Annons