Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minnesord: Sanna Wikström gjorde Gävle till en bättre kulturstad

Sanna Wikström, tidigare kulturjournalist på Gefle Dagblad, har avlidit efter en tids sjukdom. Hon blev 53 år. AB Kultur minns en reporter och kritiker som ständigt inspirerade.

Annons

Utan kulturjournalisten Sanna Wikström hade Gävles konstliv varit ett annat. Utan Sanna Wikström hade synen på graffiti inte varit lika generös och gatukonsten inte lika välkommen.

Sanna Wikströms engagemang var avgörande. Jag är övertygad om det. Hon förde in konstformen på lokaltidningens kultursida. Hon skrev kunnigt och öppensinnat om de unga förmågorna när Rolfcarlwerner fortfarande var en gymnasiegrabb från Björksätra med sitt crew.

Hon skrev med en som vi trodde outsläcklig kärlek till livet och till det skapande som kunde göra livet större.

Sanna Wikströms kulturartiklar har haft betydelse för traktens kulturliv. Hon inspirerade, med sin kännedom, sin passion och sin person.

Sanna Wikström, en sann kulturjournalist, har alldeles för tidigt gått bort. Foto: GD

Sanna Wikström var kulturjournalisten som fick galleristen Bengt-Göran Berg att näcka och visa de konstverk han låtit tatuera in över hela kroppen. Hon intervjuade också tatueraren Emilia Lindberg som sedan dess alltmer kommit att själv ägna sig åt måleri. Sanna Wikströms energi tycktes spraka iväg in i andra. Hjärtat var alltid med när hon mötte såväl människorna som konsten.

Hon var ingen surmagad kritiker som steg in i gallerierna på pressvisningarna. Kollegan från konkurrenttidningen var det mest levande vi kunde tänka oss, med sitt skratt och den varma doften av patchouli.

Men hon kunde vara vass också. Som när hon tröttnade på Gävles skryt över att vara en så förnäm skulpturstad och påpekade att man levde på gamla lagrar; jämfört med nytänkande Borås var Gävle kommun genant på efterkälken.

Sanna Wikström skrev inte enbart om konst. Också dansen och teatern berördes av hennes trollspö. Personerna bakom verken fick stiga fram, skribenten är hela tiden närvarande i texten och ger oss läsare chans till sällsynta möten. Sanna Wikströms samtal med en återvändande Peter Oskarson inför premiären på ”Faust i gasklockan” handlade på allvar om liv och död, en mörk vinterkväll.

Sanna Wikström spred kultur genom att vara kreativ både i sina artiklar och i egna textila konstverk. Hon var synonym med Gefle Dagblads kulturredaktion under långa perioder även om hon aldrig officiellt fick stå som ordinarie kulturredaktör. Men hon gjorde taket och temperaturen så mycket högre.

Annons
Annons
Annons