Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forsbackakör låter som arenaidrott

/
  • Populär överallt. Carl Orff 1970. Hans odödliga verk ”Carmina Burana” framförs av Forsbacka kammarkör på lördag.

Brottare har använt det. Fotbollsspelare har använt det. Sportdrycker och herrparfym har använt det.

Annons

Jim Morrisson har knarkat till det. Kung Arthur har ridit ut i strid till det.

Vi talar om ett stycke musik av tonsättaren Carl Orff. Nästan sönderälskat som Hollywoodsoundtrack, som intro till arenasporter och av reklambyråer.

Men storslaget är det ju! På 1970-talet fanns Carls Orffs kör- och orkesterverk ”Carmina Burana” i mångas skivbackar, bland pop och progg.

Framför allt har första delen, ”O Fortuna”, blivit allmängods. Känner man inte igen de dramatiska öppningstonerna har man lyckats leva isolerad både från klassisk musik – och hela populärkulturen.

Nu ska Forsbacka Kammarkör framföra ”Carmina Burana”, för att fira sitt 50-årsjubileum. ”Vi bjuder bara på det allra bästa!”, utropar man.

Det blir en garanterat mäktig körkonsert som hålls i Gävle Konserthus 17 mars.

Medverkar gör även Sandvikens Symfoniorkester och över hundra sångare från Gävles och Sandvikens körer samt Akademiska Kören i Stockholm. Sopran är Nina Strang-Brydewall, baryton Calle Lindén och tenor Daniel Ralphsson. Alla under ledning av Forsbacka Kammarkörs dirigent Håkan Sund.

Carl Orffs ”Carmina Burana” uruppfördes 1937 på operan i Frankfurt am Main. Verket är en tonsättning av medeltida dikter och består i sin helhet av 25 satser med olika poetiska teman som kärlekssånger, naturlyrik och gudadyrkan, avsedda att sjungas och spelas till sceniska bilder med bland annat koreograferad dans. Numera hörs ”Carmina Burana” dock oftast som enbart körkonsert.

Allt som jag har skrivit hittills kan förstöras, det är med ”Carmina Burana” som mina samlade verk börjar, skrev den stolta tonsättaren till sitt musikförlag direkt efter succépremiären.

Även de tyska nazisterna uppskattade ”Carmina Burana”. Carl Orffs kopplingar till Hitlerregimen ledde senare till debatt eftersom han även åtagit sig nazisternas beställningsverk, medan Orff å sin sida hävdade att han varit engagerad i motståndsrörelsen Vita Rosen.

Carl Orff dog 1982. Han hade hunnit uppleva tyska kejsardömet, Weimarrepubliken och två världskrig men inte ”Carmina Burana” som ringsignal.

Annons
Annons
Annons