Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roman om att resa sig ur askan

/
  • Tre kvinnors liv vävs samman i Lotta Lundbergs
  • Tre kvinnors liv vävs samman i Lotta Lundbergs

”Timme noll” är en roman, men om man följer fantasins trådar till källan finns där en verklig människa: journalisten Cordelia Edvardson. Två verkliga människor, förresten. Hennes mor också, författaren Elisabeth Langgässer.

Annons

Cordelia Edvardson gick bort 2012, men före det lovade hon författaren Lotta Lundberg att skriva om hennes liv, om hur hon lämnades bort av sin mor, hamnade i Auschwitz och sedan kom till Sverige.

Hedwig, kvinnan som baseras på Elisabeth Langgässer, är bara en av tre huvudpersoner i ”Timme noll”. Hon är författare och lämnar 1945 ett sönderbombat Berlin och styr stegen mot ett kloster, där en väninna lever som nunna. De andra två är Isa, som i 1980-talets Uppsala samtalar med en psykoterapeut och skissar på det som hon kallar ”Det Stora Terapispelet”. Och 2005 lämnar Ingrid sitt arbete i Uppsala för att vårda sin sjuka man, prästen Karl Erik, som söker sig till en mindre församling i skärgården medan hans hälsa blir allt sämre. Där förälskar han sig i en yngre författare och Ingrids tillvaro ställs på sin spets.

En tillvaro som ställs på sin spets är det som förenar de tre kvinnorna i ”Timme noll”, även om Lotta Lundberg också förbinder dem med andra, mer eller mindre osynliga länkar. Titelns timme noll är ett begrepp för krigsslutet i Tyskland, men får här också en vidare betydelse – upplevelsen av att stå mitt i en värld som just har brunnit och att resa sig ur askan.

Egentligen är det delen i Tyskland som är romanens starkaste, det är där tyngden har lagts. Jag läser delen om Ingrid och hennes virriga präst med störst behållning, men det kanske bara skvallrar om någonting lättviktigt i min personlighet. Lotta Lundberg lever i Berlin och det inflytandet märks i romanen. Ett Sverige för vuxna, som Horace Engdahl har sagt, och Lotta Lundberg skriver om sådant som av naturliga skäl har större spelrum i det tyska intellektuella livet. Som skuld. Delen om Hedwig är en berättelse om skuld och vad som händer i en människa som inte förstår att hon borde känna skuld. I jämförelse måste man konstatera att mycket som skrivs i den svenska litteraturen tycks skildra leken i ett dockskåp.

Förlagsinformationen jämför ”Timme noll” med Michael Cunninghams ”Timmarna”. Skilda berättelser som långsamt vävs samman tematiskt. Men för mig är det som om de tre kvinnorna och deras berättelser är separata romanidéer som har fogats samman i en triptyk. Tre texter – för korta för att vara romaner, för långa som noveller – som har legat till sig i byrålådan. ”Timme noll” har många kvaliteter, men då i de enskilda delarna och inte i helheten.

Annons
Annons
Annons