Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skriver direkt för lurarna

Att skriva direkt för ljudbok passar författaren Daniel Åberg, som gjort succé med serien "Virus". Nu skriver han på den sista delen i serien, samtidigt som han funderar på ett nytt romanprojekt – i trakterna kring Sandviken.

Annons

Daniel Åberg från Kungsgården hade skrivarambitioner tidigt i livet, han skrev noveller redan i högstadiet. När han var 16 år skickade han in en till en novelltävling i Arbetarbladet, och vann ungdomsklassen. Han minns den som en ”överdramatisk kärleksnovell med ond bråd död och väldigt starka känslor".

Han tyckte det var jättekul att vinna såklart, samtidigt som det var lite dubbelt. Han hade börjat ettan på gymnasiet och det var viktigt att inte tappa ansiktet. Att det var just en kärleksnovell var extra knepigt. Arbetarbladet körde ett uppslag på helgen, komplett med novellen och en intervju med Daniel Åberg själv. Han oroade sig för vad som skulle hända när han kom tillbaka till skolan på måndagen.

– Men jag har för mig att ingen brydde sig.

När Daniel Åberg kontaktades för en historia som skulle lämpa sig för ljudbokslyssnande hade han redan idén till Virus.

Han fortsatte hur som helst att skriva. I trean skulle man göra ett obligatoriskt specialarbete och Daniel Åberg skrev en roman. Han blev klar med den snabbt, och undrade varför det tog så lång tid för alla andra att göra färdigt sina specialarbeten, så han bestämde sig för att börja skriva en till roman under resten av specialarbetestimmarna.

De manusen publicerades aldrig, men element i dem har ändå fortsatt att leva sina egna liv utanför skrivbordslådan. En del av den andra romanen plockades senare in i vad som skulle bli debutromanen ”Dannyboy och kärleken”, och grundhistorien i den första boken håller han faktiskt på och jobbar vidare med lite löst just nu. Dessutom har han återanvänt delar av sina persongallerier i nästan alla böcker, och när han skriver lägger han gärna in referenser till tidigare böcker.

– Det är lite kul. Om det finns någon som läst mina tidigare böcker så kan de få känna: ”Men vänta nu!” Har man inte läst dem så är det inget som stör.

Eftersom det är svårt att försörja sig som författare utbildade sig Daniel som journalist, eftersom det var det som ”låg närmast”.

– Tidigare har jag jobbat som journalist hela tiden för att försörja mig. Böckerna har fått komma i andra och tredje hand. Därför har det tagit flera år att skriva dem, trots att de är korta.

Med Virus-serien ändrades det. Då blev han för första gången erbjuden att få betalt av förlaget medan han skrev på heltid. Men idén till Virus fanns redan långt innan förlaget kontaktade honom. En kompis till Daniel hade presenterat en idé som bland annat innebar att han skulle skriva en roman som publicerades med ett kapitel i veckan, en gammal hederlig följetong alltså. Projektet rann senare ut i sanden, men Daniel Åberg hade då redan kommit upp med idén om vad som skulle hända om ett virus väldigt snabbt skulle börja sprida sig i Stockholm. Han hade också börjat arbeta med en stil som var väldigt rak och ”inlockande”, samtidigt som han jobbade väldigt tydligt med cliffhangers.

– Ofta när jag skrev dem så visste jag inte själv hur personerna skulle ta sig ur dem i nästa kapitel.

Så när han blev kontaktad av Storytel, en svensk streamingtjänst för ljudböcker, om att skriva en säsong till deras nya satsning Storytel Original där de skulle producera egna ljudboksserier, hade han redan upplägget klart. Och jo, de kallar hans Virus-serie för säsonger, snarare än romaner, och varje säsong är uppdelad i tio timslånga avsnitt som alla avslutas med en rejäl cliffhanger.

Det som är speciellt med uppstickarförlaget Storytel är att de satsar på ljudböcker, snarare än tryckta böcker. Affärslogiken bakom detta kan man ana i till exempel en rapport från Föreläggareföreningen, som visar att försäljningen av tryckta böcker minskar något medan försäljningen av ljudböcker ökar stort. Trots det är bokbranschens normala infrastruktur fortfarande först tryckt bok, sedan - eventuellt – ljudbok.

Storytel vände på upplägget i sin Storytel Original-serie. Så Virus kom först ut som ljudbok, avsnitt för avsnitt, precis som en säsong av en tv-serie. Och nu i sommar har också den första säsongen kommit ut som pocketbok. Precis tvärtom mot hur det brukar se ut alltså. För Daniel Åberg var det inte så svårt att ställa om och skriva för ljudbok.

– Det förlaget efterfrågade var högt driv, framåtlutat berättande och raka historier. Så hade jag skrivit tidigare också, det är så jag tycker om att skriva.

Han säger att han har en förkärlek för att skriva saker som utspelar sig under en väldigt koncentrerad tidsrymd. Nu har han skrivit tre hela säsonger av ”Virus”, och i hela serien har det ändå bara gått en vecka sedan viruset först bröt ut.

Snart är Virus-serien färdigskriven. Då funderar Daniel Åberg på att återvända till sin uppväxts Sandvikentrakter i en hemvändarroman.

Förutsättningen för hela Virus-idén är att någonting händer som får hela samhället att bryta samman. Det är inte på något sätt ett nytt koncept att skriva en historia så. I USA hade zombie-tv-serien ”The walking dead” precis kommit ut när Daniel Åberg började fundera på ”Virus”, och han inspirerades av det, även om det inte är några zombier i hans berättelser.

Men även om det inte var nytt tyckte han inte att idén var särskilt prövad i Sverige. På den tiden bodde han fortfarande i Stockholm, på Södermalm, och undrade: vad skulle hända om det hände något precis här. Han höll då på och skola in sin son på förskolan, så det blev naturligt att han tänkte: ”Hur skulle det vara om de ringde till jobbet och sade att jag måste hämta vårt barn, för alla i personalen har blivit sjuka”.

– Jag kände att det borde finnas ett sug efter att få läsa den här typen av berättelse utspelad i en miljö som man känner igen sig i.

Det fick han rätt i. Virus-serien har enligt förlaget 250 000 lyssningar just nu. Enbart den första säsongen har 125 000 lyssningar. Och för varje gång det kommer en ny Virus-säsong så ökar lyssningen dessutom för de tidigare säsongerna, framför allt för ettan. Nu håller Daniel Åberg på att försöka samla ihop sig för att skriva Virus 4 under hösten. Sedan blir det ingen mer Virus. Vad det blir i stället är Daniel själv lite osäker på. I och med att det gått så bra med det här så skulle säkert hans förlag vara intresserade av en ny säsong av någonting annat, skrivet med högt tempo och mycket action.

Med Virus fick Daniel Åberg chansen att författa på heltid, och att skriva snabbt!

– Men då skulle jag vilja komma på en riktigt bra historia att bygga det på. Inte bara ”nu skriver jag en kriminalroman”, eller ”nu skriver jag något om den undre världen”. Jag vill hitta en unik krok i så fall. Och vad det är har jag inte riktigt kommit på än. Det bekymrar mig lite.

Tills vidare vill han gärna pyssla lite med den där historien som bygger på hans första roman, den som han skrev som specialarbete. Han avslöjar att den utspelar sig i trakterna kring Sandviken.

– Det skulle bli en återvändarroman, med personen som återvänder till sin lilla hemort, och så börjar det flyta upp saker från det förflutna. Det kanske är en lite sliten genre men å andra sidan tror jag att man kan göra den hur många gånger som helst.

Just den historien är inte riktigt utformad efter Storytels koncepttänk, så den får han i så fall skriva utan att få betalt medan han skriver den. Och han frilansar fortfarande lite som journalist vid sidan av.

– Jag vet inte, men jag vill fokusera mer på skönlitterärt skrivande, så att det inte fortsätter ta fem år mellan att mina böcker kommer ut.

________________________________________________________________________________________

FAKTA: Daniel Åberg

Kommer från: Sandviken

Uppväxt i: Kungsgården

Bor i: Vittangi

Jobbar som: Författare och frilansjournalist

Böcker hittills:

2005: "Dannyboy & kärleken"

2010: "Vi har redan sagt hej då"

2012: "När två blev tre", tillsammans med hustrun Johanna Ögren

2016–2017: "Virus", "Virus 2" och "Virus 3"

Annons
Annons
Annons