Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Symfonikernas frälsare är här nu

/
  • Orvar Säfström, känd från bland annat SVT:s Filmkrönikan, presenterar en fantasy-konsert i Gävle konserthus.
  • Hur låter det i fantasyfilmerna?  Gävlesymfonikerna ska spela musiken.
  • Sopranen Sabina Zweiacker ska sjunga film- och spelmusik med Gävle Symfoniorkester.

Annons

Vem kunde ana att filmnörden Orvar Säfström skulle bli de svenska symfoniorkestrarnas bästa vän. Riddaren som rycker ut till deras försvar. När politikerna hotar med budgetkniven, finns en Säfström som visar hur man fyller konserthusen.

Han tycker att han gör en insats.

– Alla symfoniorkestrar i dag, även de stora, är desperata efter ny publik. Men de stirrar sig ofta blinda på fel saker, säger Orvar Säfström.

Säfström blev känd som filmprogramledare i SVT men är numera producent av spelmusikkonserter. Han reser själv på turné. Symfoniorkestrar runt om i landet får Säfströms kända ansikte som presentatör på scenen och noterna till Super Mario.

Det har blivit galen succé.

Så även i Gävle hösten 2013 när Gävles Symfoniorkester tolkade tv-spelsmusik inför en fantastiskt blandad publik, enligt Arbetarbladets recension: ”från spelälskande lågstadiekids till pensionärer som har klippkort till orkesterkonserterna”.

Nu är det dags för en ny Gävlekonsert efter samma lyckade koncept. Denna gång på ett bredare tema. Men förstås ett typiskt populärkulturellt sådant, nämligen fantasy. Under titeln ”Sagas” ska framföras kompositioner från både film, tv-serier och spel.

John Williams Harry Potter-musik. Howard Shores Oscarbelönade tonsättningar till “The Lord of the Rings”-trilogin och “Game of Thrones”-toner ska fylla Gevaliasalen.

– Det blir pampigt och vackert, försäkrar Säfström. Bara med en symfoniorkester kan man få den här rent fysiska upplevelsen.

Han är noga med att betona just symfoniorkesterns huvudroll.

– Ett fel många orkestrar gör är att gå ut för brett. Man bjuder in gästartister och blir ett kompband, med ljuset på Carola eller Jill Johnson istället för på symfonikerna.

– Men man ska inte kompromissa med vad en symfoniorkester är. Den är en orkester som spelar symfonisk musik helt enkelt.

Och den kulturformen säger sig Säfström värna precis lika mycket som tv-spel. Han berättar skräckexempel, om människor han mött som sagt ”va, finns det en symfoniorkester i stan”.

– Det är viktigt att man inte tar sin orkester för given. Se bara på hoten mot Västmanlands sinfonietta och Dalasinfoniettan. Det gäller att få människor att inse vilken fantastisk tillgång de har.

Däremot är det naivt att tro att varenda tonåring ska upptäcka hur fantastiskt det är och springa och köpa säsongsbiljett till Gävle Symfoniorkester efter att ha varit på en fantasy-konsert.

– De kommer inte att uppskatta Bruckner nästa vecka. Det är inte så det fungerar.

– Men man bygger en kulturell överenskommelse om att ta varandra på allvar. Man skapar kunskap om orkestern.

– När folk börjar snacka vid fikabordet på jobbet, om att ”lägg ner skiten och satsa pengarna på äldrevården”, då kanske det plötsligt finns någon som reser sig och protesterar: ”Jag var där och det var fantastiskt”.

Att etablera orkestern som något som angår alla. Det ger resultat i längden enligt Orvar Säfströms recept.

Han har hållit på i tio år nu med den här sortens konserter och åtminstone den verksamheten har bara växt.

Mer som spelas under ”Sagas: Orchestral fantasy music” är bland annat musik ur ”Narnia”, Conan Barbaren” och ”World of warcraft”.

Urpremiären skedde med Kungliga Filharmonikerna i Stockholms Konserthus i maj förra året. ”Deras snabbast utsålda konsert någonsin”, enligt Säfström.

Lördag 30 januari kommer han för att frälsa Gävle Symfoniorkester. Från alla eventuella sparkrav från den nya kommunledningen kanske.

Annons
Annons
Annons