Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkteaterns urpremiär: Naket men en besvikelse – det blev för privat

Tandborstning och nakna rumpor kan ses i Folkteaterns nya föreställning "Transaktion" som hade urpremiär under intima förhållanden i Gävle på torsdagen.

Annons

Allt börjar med en lång och stilla omfamning, mitt på scenens byggplasttäckta fyrkant, mellan två slanka jeanskillar, i t-shirt och dyra jympadojor. Publiken i en ring runtomkring. Vi är också nära. Våra andetag blir en del av föreställningen. Så tyst det är innan pulsen i Tami T:s musik tickar igång nervositeten.

För det finns en oro. Killarna säljer sex och det är inte okej. Eller kan det vara okej?

Björn Elgerd och Samuel Astor i

”Transaktion” liksom tränger in i, borrar och slingrar runt sig frågan genom berättelser om män och möten. Utan att gestalta dessa möten. Det som gestaltas är snarare själva problemet. Till och med i form av en debatt med olika ståndpunkter i var sin ringhörna.

Sen är det förstås känslorna som kommer till uttryck i Samuels Astors och Björn Elgers totalt övertygande spel. Ömhet och äckel. Skam och lust. Hemlighetens och lögnens plåga.

Nakna rumpor har vi sett på teatern förut. Men aldrig folk som borstar tänderna och för en dialog medan stomatollöddret stänker. Efter den tvångsmässiga reningen ges resten av föreställningen med fläckiga tröjor. Det anses smutsigt, det som det talas om. Om att sälja sig. Om att tjäna smarta pengar men vara en vara. Om sexköparen – som är en 70-årig liten farbror, dryg vd, tonårspappa, snygging eller faktiskt livsfarlig.

”Transaktion” ska inte naglas fast så enkelt som en ämnesdiskussion. Det vore tråkigt. Å andra sidan är det frustrerande med en föreställning som visar sig privatisera och psykologisera mer än analysera.

En tjock atmosfär skaps i rummet av männens öppenhet, deras bekännelser i imponerande långa monologer, deras kroppar och en anonymt hotfull scenografi. Tjocka hängande byggplastsjok signalerar blod till alla som sett kriminalserier, men kommer också till överraskande användning i finalen.

Teaterlokalen är ovanlig, gamla Katolska kyrkan, numera nöjesställe i Gävle. Den ska föreställa den verkliga mötesplats som manuset refererar till. Tanken var kanske god fast jag tycker inte att denna anspelningslek har någon som helst betydelse. Utom kanske i en supersnygg övergång till klubb med svepande ljus och rök.

”Transaktion” är regissören Mattias Brunns första uppsättning i jobbet som konstnärlig ledare för Folkteatern Gävleborg. Han är känd för att utforska manlighetsnormerna och provocera. Här gör han ungefär det förväntade vilket inte är särskilt provocerande. Utom kanske när aktörerna skriker och manar till flåsiga gabflabb.

Den nakna närvaron gör ”Transaktion” spännande. De två skådespelarna är så sköra i sin nonchalanta auktoritet. Det tar jag med mig. Inte mer.

Fakta: Folkteatern Gävleborg ger "Transaktion" i regi av Mattias Brunn. Manus: Mattias Brunn, Björn Elgerd och Samuel Astor. Med: Björn Elgerd, Samuel Astor och Sanna Adibzadeh. Musik: Tami T. Spelas i Gamla Katolska kyrkan, Gävle, urpremiär 19/1 2017.

Folkteaterns

Samuel Astor, Sanna Adibzadeh och Björn Elgerd.

Annons
Annons
Annons