Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkteaterns utropstecken

/
  • Med det nya teatertältet kan Folkteatern spela på orter som inte tidigare har varit möjliga att besöka. Och tältet kan marknadsföra sig själv genom att placeras på torget.
  • Innovatören - Krister Lindgren.

Annons

En Teater-Transformer ställer sig mitt i byn. Optimus Brecht.

Musse Piggs husvagn på julafton, den med det uppfällbara finvädret, var en av inspirationskällorna till Krister Lindgrens teatertält, men när jag nu ser hur idén har blivit verklighet går tankarna till leksaksbilarna som vecklar ut sig till stora robotar. Taket på en lastbilstrailer öppnar sig och upp blommar ett 14 meter högt tält.

Arbetarbladet har tidigare skrivit om teatertältet som Folkteaterns föreställning ”Den kaukasiska kritcirkeln” i höst ska turnera med, om Krister Lindgren från Varietéteatern och hans knasiga idé om ett tält som rymmer 200 i publiken, är 240 kvadratmeter stort och kan resas med fjärrkontroll av två personer på en timme, så jag ska inte fördjupa mig i de tekniska detaljerna.

Jag kan bara konstatera att det är roligt att äntligen få se tältet rest, efter att han har jobbat på sitt tält i ”blod, svett och tårar” under ett halvt decennium. Nu går förväntningarna vidare till att få se teater spelas i tältet.

Men det mest fantastiska med Varietéteaterns Teater-Transformer är inte de tekniska lösningarna utan potentialen att sätta teatern mitt i byn. När Folkteatern tidigare har spelat ute i de minsta orterna, har de byggt upp sin scen i någon hembygdsgård, nitat upp affischer, satt in en annons i lokaltidningen och hoppats på att publiken hittar dit.

Nu har de ett fjorton meter högt utropstecken i svart plast som skriker: ”Vi är här!”

Den effekten ska inte underskattas.

Krister Lindgren brinner för att nå ut till människor som inte har, som han säger, ”teater som största fritidssysselsättning”. Han tror att tältet inte har samma tröskel att ta sig över för publiken som en mer ordinär teater.

En oundviklig referens är förstås Tältprojektet som på 1970-talet reste runt och spelade upp arbetarrörelsens historia. Väggen till teatern kan inte bli tunnare. En plasthinna mellan de som är innanför och de som står på utsidan. Föreställningens repliker och musik kommer att sippra genom denna tunna hinna ut till verkligheten utanför. Förhoppningsvis kan nyfikenheten locka in någon.

Tältet kan landa var som helst i Gävleborg. Optimus Brecht är redo för strid om publikens uppmärksamhet.

Kristian Ekenberg

Annons
Annons
Annons