Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Recension: Emil Jensen – en sann ordkonstnär

Poesi, satir, musik – Emil Jensen behärskar allt. Arbetarbladet Kulturs recensent ser hans föreställning i Gävle Teater och upplever en vindlande bergochdalbana.

Annons

Vissa känner inte till honom alls, Emil Jensen alltså. Men många andra gör det vilket är mer än tillräckligt för att fylla Gävle Teater denna kväll.

För den breda massan tycks han ha fått ett litet genombrott i somras för sitt vackra och känslostarka sommarprat, där han gjorde upp med minnena av sin syster som gick bort i hudcancer och en multimissbrukade mamma.

Emil Jensen, diktare och musiker. Turnén med

Emil Jensen rör sig ledigt mellan poesi, satir och musik. Och han är en sann ordkonstnär som leker med orden och ger ny innebörd till gamla sanningar. Precis som han själv säger är han ”mittemellan” så många saker och svår att sätta fingret på.

”Jag är som mellangärde och mjälte, men aldrig under bältet”, säger han.

Föreställningen "Flyktpotatis" är en samtidskommentar med en lekfull inramning. Ordet flykt representerar här eskapism i vår välmående västvärld. Men även skatte-flykt och flykt från krigets fasor eller Donald Trump, vilket han förklarar på sin medhavda overhead-apparat. Enligt Jensen symboliserar ordet potatis den falska nostalgi som många svenskar längtar tillbaka till just nu. Trots den ”autentiska känslan” är potatisen ironiskt nog importerad till Sverige för några hundra år sedan.

Sömnlöshet, tvångstankar och kärlek är ämnen som Jensen gärna återvänder till i ömsom barnsliga, ömsom invecklade resonemang. Under resans gång hinner han också ge några av sina popiga och spröda musikframträdanden.

När man försöker sammanfatta föreställningen låter det spretigt. Men det är inte alls så det upplevs. Tvärtom känns det genomtänkt. Emil Jensen bjuder in oss på en vindlande resa, eller ska man kanske säga bergochdalbanefärd, i sitt eget huvud.

Flera av hans formuleringar dröjer sig kvar i ens tankar när man lämnat salongen.

”Nostalgi är lika falskt som en stängd lägenhet där mäklaren stylat med ett berg av citrusfrukter och bröd i ugnen.”

Fakta: Musikteaterföreställningen "Flyktpotatis" av Emil Jensen. Mellansnack, sång och gitarr: Emil Jensen, Violin: Hanna Ekström, cello: Anna Dager, trummor och slagverk: Fredrik Myhr. Produktion: Riksteatern och United Stage. På Gävle Teater7 december 2016.

Annons
Annons
Annons