Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericsson 17:e trots het kamp om tolfteplatsen – kan ha varit sista formel 1-racet: "Gjort allt för att visa att jag är värd att vara kvar"

Marcus Ericssons 76:e formel 1-race blev hans 48:e raka utan poäng.
Och ärligt talat var det aldrig nära att svensken skulle blanda sig i topp tio-striden i sin långsamma Sauberbil, även om han skaffade sig ett fint slagläge i en jättekamp om tolfteplatsen de sista tio varven.
Men Ericsson blev kvar på 17:e-platsen i en VM-final som Valtteri Bottas ledde från start till mål.
Nu är den största frågan om Örebroföraren kommer få förnyat förtroende 2018.
– Klart att man skulle velat ha besked redan nu. Men jag har gjort allt, säger han till Viasat.

Annons

Marcus Ericsson i skymningen i Abu Dhabi. Foto: Sauber motorsport

Nej, det blev inte 48:e gången gillt för Marcus Ericsson, Örebroföraren som inte tagit poäng sedan niondeplatsen på Monza den 6 september 2015, när årets formel 1-säsongen på söndagen avslutades med racet på Yas Marina-banan i Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi.

I stället för topp tio, som krävs för poäng, slutade Ericsson på en 17:e-plats efter att ha avancerat två positioner från 19:e startposition.

Nu är frågan om han kommer få chansen att köra vidare nästa säsong. De båda platserna i Sauber, som är de enda Ericsson har en realistisk chans på, står enligt förhandssnacket mellan honom, formel 2-segraren Charles Leclerc och fjolårets GP 2-tvåa Antonio Giovinazzi. Inga kontrakt är ännu påskrivna.

– Det är klart att man skulle vilja ha besked redan nu och veta vad som händer nästa år ... Men jag har gjort allt: Jag har jobbat så hårt jag bara kunnat hela året för att visa att jag är värd att vara kvar till nästa år. Jag har jobbat stenhårt med teamet och mina ingenjörer, och tycker att jag kört väldigt bra på hösten, säger Ericsson till Viasat efter finalen i Abu Dhabi.

– Det har varit jämnt mellan mig och Pascal (Wehrlein, nuvarande teamkompisen) hela året. Den här helgen var han lite bättre än mig men annars tycker jag att jag har varit den starkare de senaste racen. Det tar jag med mig.

SÅ VAR RACET (PLUS): Läs ikapp direktrapporten här!

Ericsson hade en trög första halva på finalracet efter att ha kommit ur första sväng som 19:e av de 20 bilarna och ett tag varit allra längst bak. Liksom i Brasilien senast hade den svenske F1-stjärnan svårt att få sin Sauberbil att prestera på den hårdare gummiblandningen som han startade racet på.

– Jag gjorde en jättebra start, kanske en av de bästa i år, men sedan försökte jag på yttern i första böjen och det fanns inte riktigt plats, så jag var tvungen att gå utanför bana och där tappade jag alla de platser jag eventuellt kunde ha tjänat där, sa Ericsson till Viasat direkt efter racet.

– Det var surt, för jag visste att starten och förstavarvet var väldigt viktig, så det var inte bra att komma ut sist. Sedan hade jag lite problem att hålla tempot överlag i första stinten, lite som i Brasilien. Med upptankad bil får jag ingen balans i den och jag hänger inte med de andra.

Men när Ericsson med drygt 20 varv kvar gick in i depå och fick på den mjukare blandningen blev det annat tryck, och Ericsson flög enkelt förbi kanadensaren Lance Stroll i den vanligtvis betydligt snabbare Williamsbilen och gick sedan ikapp ett tåg med Stoffel Vandoorne, Kevin Magnussen, Pascal Wehrlein, Brendon Hartley och Pierre Gasly.

Ericsson såg ut att ha bäst fart av alla sex förarna som var med i kampen om tolfteplatsen, men på den omvittnat omkörningsfientliga Yas Marina-banan lyckades Örebroföraren aldrig ens komma så nära att han kunde göra ett ordentligt omkörningsförsök på Gasly.

I stället blev Marcus kvar på 17:e-platsen bakom Gasly, med bara Stroll bakom sig i mål sedan Daniel Ricciardo brutit med hydraulikproblem och Carlos Sainz Jr försvunnit efter att hans vänstra framhjul trillat av direkt efter depåstoppet.

– Efter depåstoppet var det som en helt annan bil. Mycket mer balans mellan fram och bak, och då fick jag förtroende för bilen och kunde börja pusha igen. Jag körde ikapp klungan med Pascal och Toro Rosso-bilarna rätt enkelt, men den här banan har alltid varit väldigt svår att köra om på. Jag var väldigt mycket snabbare än den gruppen hela andra halvan av racet, tills jag kom ikapp dem. Men man har inte råd att tappa så mycket i början. Det är någonting vi måste kolla på och analysera, säger Marcus till Viasat.

Finländaren Valtteri Bottas startade i pole position och ledde säsongens sista formel 1-deltävling, i Abu Dhabi, från start till mål med teamkompisen och redan klare världsmästaren Lewis Hamilton närmast bakom sig.

Karriärens tredje seger räckte dock inte för att Bottas skulle ta sig förbi Ferrariföraren Sebastian Vettel i kampen om andraplatsen i VM-tabellen – tyskens tredjeplats i tävlingen räckte med marginal för att säkra andraplatsen.

Nästa formel 1-säsong startar med försäsongstester i Barcelona i 26 februari–9 mars (även om det körs däcktester, med årets bilar, i Abu Dhabi redan tisdag-onsdag den här veckan) och tidsträningar i Melbourne fredagen den 23 mars. Två dagar senare körs det första av 2018 års 21 race på den australiska stadsbanan.

Hur Marcus Ericsson summerar den just avslutade säsongen, hans andra raka poänglösa?

– Resultatmässigt har det inte alls varit vad jag velat. Det är absolut en besvikelse resultatmässigt. Noll poäng känns inte bra alls. Samtidigt tycker jag att jag gjort bra prestationer, bra kval, bra race och framför allt nu på hösten så har jag haft några riktigt bra helger som visat mina kvaliteter. Men det ärr klart att det är resultaten som räknas och jag hade behövt ha lite poäng på kontot. Det hade känts bättre, säger han till Viasat.

Annons
Annons
Annons