Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericsson fick stryk av teamkompisen med sex hundradelar – startar näst sist i formel 1-finalen: "Surt när det är så nära"

Marcus Ericssons 76:e F1-kval kan ha varit hans sista.
Svensken har inget kontrakt över nästa säsong, och tog en 19:e-plats i årets sista kval. I morgon, söndag, får han därmed starta näst sist i finalracet i Abu Dhabi.
– Jag var sex hundradelar från Pascal (Wehrlein, teamkompisen), och det är klart att det hade varit skönt att ha de hundradelarna på min sida, säger Ericsson till Viasat.
Valtteri Bottas tog pole position.

Annons

Marcus Ericsson i sin guldvita specialhjälm som han bara kommer att använda just den här helgen. Foto: Sauber Motorsport

Marcus Ericsson har ännu inte skrivit på något kontrakt inför nästa formel 1-säsong.

Och svensken gjorde knappast någon reklam för sig själv i lördagens kval till söndagens race i Abu Dhabi, som är årets sista VM-deltävling.

Ericsson, som kör för det schweiziska Sauberstallet, låg långt bak under hela den första kvalomgången efter att ha inlett med svaga 1.40,692 på sitt första försök att sätta en snabb varvtid och följt upp med 1.40,387 på sitt andra. I tredje och sista försöket dyngade Örebroföraren till med 1.39,994, men det räckte ändå inte till att hålla fler än Toro Rosso-föraren Brendon Hartley bakom sig.

– Jag tycker att det var ett helt okej kval. Inga stora missar, utan det gick snabbare och snabbare ju längre passet gick, och framför allt sista varvet tycker jag var rätt så bra. Jag är rätt så nöjd med det, säger Ericsson till Viasat.

Ericssons teamkompis Pascal Wehrlein var 64 tusendelar av en sekund snabbare över det drygt 5,5 kilometer långa varvet på Yas Marina-banan, och knep 18:e-platsen, närmast före svensken. Även Toro Rossos Pierre Gasly – två tiondelar snabbare än Sauberförarna – och Haas Romain Grosjean åkte ut i första kvalomgången. Grosjean bommade den andra med 13 tusendelar efter ett snabbt sistavarv av Williams Lance Stroll.

– Det finns alltid lite smågrejer som man kunde ha gjort bättre, och det är alltid surt när det är så nära. Jag var sex hundradelar från Pascal, och det är klart att det hade varit skönt att ha de hundradelarna på min sida. Men jag känner mig ändå hyfsat nöjd med min insats, säger Marcus till Viasat.

Resultatet gör att Ericsson förlorar årets interna kvalstrid med 11–7 (11–9 om man räknar med de två race där Wehrlein inte kom till start på grund av skada).

Mercedes Valtteri Bottas, som jagar den andraplats i VM-tabellen som Sebastian Vettel har inför finalen, tog pole position två tiondelar före teamkompisen och redan klare världsmästaren Lewis Hamilton. Vettel tog tredjeplatsen, ytterligare tre tiondelar bakom.

De fyra senaste racen har Ericsson klättrat tre, tre, fyra respektive två placeringar från kvalet till startgriden när andra förare bestraffats för otillåtna motordels- och växellådsbyten, men i finalen verkar det bli betydligt färre omkastningar i startordningen: Bara Hartley, som alltså kvalade bakom Marcus, hade en bekräftad bestraffning inför kvalet, efter att ha bytt MGU-H-enhet (som återvinner och sparar energi från turbon), vilket ger tio platsers nedflyttning för den redan sistplacerade nyzeeländaren. Så av allt att döma kommer Ericsson få starta från sista led på söndagen.

I intervju med Viasat direkt efter kvalet var Ericsson ändå positiv till chanserna i söndagens race, eftersom han upplevt att hans Sauberbil blivit snabbare ju senare på eftermiddagen han kört, och ju kallare asfalten blivit, i Abu Dhabi.

– Det tycker jag är lovande till morgondagen, för bilen var bra i går på longrunsen (de längre stinter som förarna kör för att testa däcken under tidsträningarna), och vi hade konkurrenskraftiga tider där. Så jag tycker ändå att jag går in i morgondagen med en bra känsla, sa Ericsson.

Racet i Abu Dhabi blir Ericssons 76:e i formel 1-karriären – och det sista, om han inte får något nytt kontrakt.

Precis som vanligt direktrapporterar Sporten formel 1-racet på alla Mittmedia-tidningars hemsidor.

Läs mycket mer om Marcus Ericsson

Marcus Ericsson bakom stallkompisen på träning inför F1-finalen

Beskedet om Marcus Ericssons framtid skjuts upp: "Står mellan mig och Ferrarigrabbarna" (PLUS)

Marcus avslutar säsongen (och F1-karriären?) med guld – här är första bilden på nya specialhjälmen

Uppgifter: Ericssons F1-framtid hotad – kan petas efter Ferraris krav

Marcus Ericsson nära toppen på mardrömslistan – experten: "Där vill man inte vara med" (PLUS)

F1-experten: "2018 blir Marcus Ericssons viktigaste säsong hittills – kommer ha enorm press på sig" (PLUS)

Både kvalet och racet i Abu Dhabi avgörs i skymningen. De sjunkande temperaturerna som det innebär är något som kan gynna Marcus Ericsson. Foto: Sauber Motorsport

Kvalresultatet

Från tredje kvalomgången: 1) Valtteri Bottas, Finland, Mercedes, 1.36,231, 2) Lewis Hamilton, Storbritannien, do, 1.36,403, 3) Sebastian Vettel, Tyskland, Ferrari, 1.36,777, 4) Daniel Ricciardo, Australien, Red Bull, 1.36,959, 5) Kimi Räikkönen, Finland, Ferrari, 1.36,985, 6) Max Verstappen, Nederländerna, Red Bull, 1.37,328, 7) Nico Hülkenberg, Tyskland, Renault, 1.38,282, 8) Sergio Perez, Mexiko, Force India, 1.38,374, 9) Esteban Ocon, Frankrike, do, 1.38,397, 10) Felipe Massa, Brasilien, Williams, 1.38,550.

Utslagna i andra kvalomgången: 11) Fernando Alonso, Spanien, McLaren, 1.38,636, 12) Carlos Sainz Jr, do, Renault, 1.38,725, 13) Stoffel Vandoorne, Belgien, McLaren, 1.38,808, 14) Kevin Magnussen, Danmark, Haas, 1.39,298, 15) Lance Stroll, Kanada, Williams, 1.39,646.

Utslagna i första kvalomgången: 16) Romain Grosjean, Frankrike, Haas, 1.39,516, 17) Pierre Gasly, Monaco, Toro Rosso, 1.39,724, 18) Pascal Wehrlein, Tyskland, Sauber, 1.39,930, 19) Marcus Ericsson, Sverige, do, 1.39,994, 20) Brendon Hartley, Nya Zeeland, Toro Rosso, 1.40,471.

Marcus Ericsson är alltid populär bland fansen eftersom han tar sig tid och låter sig fotograferas och skriver autografer. Foto: Sauber Motorsport

En hel del svenska fans har tagit sig till Abu Dhabi för formel 1-finalen. Foto: Sauber Motorsport

Annons
Annons
Annons